Dile goes 2D

I denna avdelning lämnas utrymme för alla sorters skaparkonst, både analogt och digitalt, 2D eller 3D, samt musik och ljud. Det kan t.ex. gälla målning, teckning, fotografering, skulptering i lera, trä, mm, film, video, stop-motion, osv. Du väljer själv tekniken, program och verktyg. Fritt skall det vara och här kan du publicera det!
Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Re: Dile goes 2D

Inläggav Paulo Kiefe » 2012-jan-29 11:33

Så läckert! Vilket bra sätt att börja en söndag morgon på.

Tack för att du postade din bild här!

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Inläggav Dile » 2012-jun-22 13:36

Santis: Tack!

Paulo Kiefe: Tack så jättemycket! :)

Glad midsommar på er !

Här är en bild jag jobbat på tillsammans med en kompis för en tävling på Conceptart.org. Jag postar den i mitt namn då jag gjort 98.5% av målandet, medans vi samarbetade mer i början och i skiss-stadiet! Väldigt rolig process hur som helst!

Bild
Senast redigerad av 1 Dile, redigerad totalt 2012 gånger.
Concept Art, Matte Painting & Grafisk Design
Animate:
Dile goes 2D!

Santis

Inläggav Santis » 2012-jun-23 1:53

Riktigt, riktigt bra! :)

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2012-jun-25 15:26

Galet inspirerande snyggt Dennis! :)

Tack för att du laddar upp det här på Animate och delar med dig av det.

MeSkalin

Inläggav MeSkalin » 2012-jun-26 13:36

riktigt riktigt snyggt!

är du självlärd eller har du studerat någonstans?
Jag har hängt med lite i dina "målningar" sedan du började lägga dom på animate, o de är sjukt kul att följa med i. Jag har själv jobbat en del med mina digitala konst men har inte riktigt tålamodet att fortsätta. Det brukar va fullt ös i nån månad, sedan uppehåll i tre.
Har du några heta tips?

MeSkalin

Inläggav MeSkalin » 2012-jun-26 13:38

Vore för övrigt kul om du kunde spela in något lite större projekt du gör, och lägga upp på youtube för att se lite hur du jobbar, från skiss till färdig bild... :)

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Inläggav Dile » 2012-jun-26 18:50

Paulo: Tack igen! Det är bara kul att jag kan dela med mig på ett 3D forum, utan att bli helt utkastad :D förövrigt så gör jag en del modellering, dock mest low-poly för mina concept och dylikt. Håller dessutom på att lära mig hard surface modeling, och det går väl sådär... ska se om jag kan leta upp någon gammal tråd jag skapat o posta där... :)

MeSkalin: Jag är "självlärd" så att säga :) tog som jag tror jag nämnde precis studenten, och jag har endast studerat natur och samhäll-samhäll. Jag har för tillfället en ganska medelmåttig dator, och jag har med den försökt att spela in flera målningar, men så fort det blir större filer så orkar den inte med.. wips från senaste målningen ligger uppe på min blogg : http://thevfxartist.blogspot.se/2012/06/eow-191.html har inte hunnit skriva något om stegen än...men tror att bilderna talar för sig själva!

Jag kikade i din tråd "ny wacom" angående tips och så, och då den är dryga 2 år gammal så är det svårt för mig att veta vilka tips du kan ha godo av... att måla med "hela" färger är verkligen något jag rekommenderar dock, då man lurar sig själv och sina egna vanor genom att använda för mycket "opacity". Till slut vet man inte vad valörer gör eller är, och allt man gör är att sammansätta dåliga vanor. Jag började själv måla med "hela färger" för bara några månader sedan, och tror definitivt jag gjort mest framsteg sedan dess, jämfört med någon annan tidsperiod. Det blir en mer medveten process, och man bryr sig mer om resultatet i slutändan då man vet att det inte var slumpen som gjorde att 2-3 valörer "flöt ihop" till en..utan att man valde EN valör, och den fungerade, etc. Det kanske låter jättelöjligt, men det är så lätt att den digitala processen blir för "flytande" och att man inte lär sig något utan bara repeterar vanor och mönster etc.... det är något jag själv jobbar hårt på att undvika...och ju mer traditionell och medveten processen känns, ju mer kan jag ta ifrån den och lära mig. Jag har dessutom följt ungefär samma mönster som du beskriver under hela min gymnasietid där jag jobbade i ca 1-2 månader och sedan hade ett halvårs uppehåll... Sen jag tog studenten har jag kunnat fokusera mer på målandet ,och då det är vad jag vill hålla på med på heltid känns det väldigt lätt att numera motivera mig själv till att jobba stenhårt...både för att bli bättre själv och hålla sinnet skarpt, men också för att kunna vara med och konkurrera med alla andra hårt arbetande konstnärer! Att "inte" jobba stenhårt har så klart nackdelar, men också fördelar... det ger en tid att tänka och fundera, och det bästa är nog att man inte fastnar i konstiga tanke-mönster som lätt uppstår när man målar 10-16 timmar om dagen. En mix är så klart bäst... den som kan lägga 80+ timmar i veckan på att bli bättre, samt ta resten av tiden till riktig vila, är den som kan gå framåt fortast.. but that goes without saying, I guess!

Jag tror det bästa tipset jag kan ge överlag är att se till att du har en engagerad miljö. Om du kan omge dig själv med människor som alltid är igång och jobbar på att utvecklas så smittar det av sig fort. Sitter man själv hemma framför en skärm hela dagarna så är det extra viktigt att det som syns på skärmen hjälper dig att se nästa steg, hela tiden. Använder man sociala verktyg som facebook, twitter, etc så är det ju numera jättelätt att se till att den större delen av hela den verksamheten är kreativt inspirerad. Det räcker med väldigt lite för att bli distraherad, och är då alla dina vänner på till exempel facebook, gamers, så kommer ju du också så småningom vara sugen på att spela. Detsamma gäller som tur är om majoriteten är duktiga, hårt arbetande, kreativa snubbar!

Ursäkta om det blev jättemycket tjöt nu, har väldigt lätt för att skriva av mig! :)

Tack igen för era kommentarer, dem värmer! Och kan jag så ska jag absolut lägga upp en längre video.. kommer inte ihåg om jag la upp bilden eller inte, men jag recordade en av mina Quake "fan art" bilder, den ligger här: ( I typ 500% tempot dock D: ) http://www.youtube.com/watch?v=XrsUijygSrs
tycker själv att titta på när någon målar är det tråkigaste som finns, och det ihop med att det tog evigheter att rendera videon gjorde att jag valde att snabba upp den såpass mycket.. haha
Animate:
Dile goes 2D!

The Highwayman

Inläggav The Highwayman » 2012-jul-01 23:45

Snyggt! Riktigt häftigt och intresseväckande koncept. Jag gillar perspektivet och motiven samt att bilden är väldigt atmosfärisk i sitt utförande! Bravo! :)

Elmi

Inläggav Elmi » 2012-jul-19 13:59

Vilka fina bilder! Du skulle trycka de som affisch eller canvastavla!

Användarvisningsbild
Sebastian Ek
UNIX-Skägg
Kontakt:

Inläggav Sebastian Ek » 2012-jul-31 8:36

Kan inte säga mer än att det är mycket snyggt! Det är så här det skall se ut!

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Inläggav Dile » 2012-dec-08 7:28

Då min hemsida gått ner, och med den alla bilder, så blev dem senare sidorna i denna tråd ganska tom, och därför tänkte jag slänga upp ett gäng gamla samt nya bilder för att fylla ut litegranna :)

Jag söker dessutom jobb, så om någon behöver en concept-artist, matte painter, illustratör eller i stort sett vad som helst som har med bild att göra, så är jag väldigt intresserad! : ] lättaste sättet att nå mig just nu då min hemsida som sagt är nere är via min mail! sketchbjork@gmail.com

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

samt en snabb skiss ifrån igår för att leka lite och experimentera : ]

Bild
Animate:
Dile goes 2D!

Användarvisningsbild
Sebastian Ek
UNIX-Skägg
Kontakt:

Inläggav Sebastian Ek » 2012-dec-10 12:12

Snyggt som bara den!

Santis

Inläggav Santis » 2012-dec-10 17:08

Riktigt bra, som vanligt :)

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Inläggav Dile » 2012-dec-21 4:18

Sebastian & Santis: Tackar så mycket! :)

här är en ny.. : ]

Bild
Animate:
Dile goes 2D!

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Inläggav Dile » 2013-jan-05 6:12

första för 2013 : ]

Bild