Skapa 4D/5D-film.

I denna avdelning lämnas utrymme för alla sorters skaparkonst, både analogt och digitalt, 2D eller 3D, samt musik och ljud. Det kan t.ex. gälla målning, teckning, fotografering, skulptering i lera, trä, mm, film, video, stop-motion, osv. Du väljer själv tekniken, program och verktyg. Fritt skall det vara och här kan du publicera det!
foop

Skapa 4D/5D-film.

Inläggav foop » 2012-jun-28 20:07

För en liten stund sen så gick jag runt och funderade på idéer till en kortfilm. Kom då på tanken att det vore ganska häftigt att producera en 4D-film dvs en 3D-film med rörliga stolar, vind, lukt och eventuella vatteneffekter. Många av filmerna som går på 4D-biografer är endast 5-10 minuter långa och det borde därför inte vara så svårt att få ihop en bra film med ett litet team.

Nu till problemet. Jag har bra koll på 3D men den övriga processen har jag ingen som helst kunskap om. Hur går det till med programmeringen av stolarna och alla de andra effekterna? Jag kommer ju självklart inte kunna köpa in stolar och utrustning för att testa det jag skapar och jag vet inte ens hur det fungerar bakom kulisserna. Finns det någon programvara som är standard i branschen så att alla biografer har ett liknande system eller måste man programmera ett helt nytt program för varje film?

Dela med er av all kunskap som ni besitter på området. Jag har försökt att googla men 4D och 5D är ganska värdelösa sökord och jag har hittills inte lyckats hitta någon information överhuvudtaget som berör produktionen av denna typ av film.

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Re: Skapa 4D/5D-film.

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-jun-29 8:03

Antar att du har sånna stolar hemma att prova med? =) Skämt å sido, jag har ingen aning om hur det går till men måste säga att jag intresseras verkligen av din vilja att prova något så udda. :-)
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Återgå till "Övrig konst och hantverk"