HyperNurbs-veck

Frågor kring animering med Cinema4D.
hani
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-jan-26 21:14

HyperNurbs-veck

Inläggav hani » 2010-mar-14 21:16

Det ser ut att min animering är en guldgruva för alla problemlösare. Nästa broblem:jag skulle göra kanterna mjukare med HyperNurbs men modellen "fick en massa veck" om kanterna. Går det att släta ut dem där veckena på något sätt?

Hälsningar

Hani

Santis
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2006-okt-22 20:51
Ort: Stockholm

Re: HyperNurbs-veck

Inläggav Santis » 2010-mar-15 9:24

Vore bra om du kunnde posta en bild på hur polygonerna ser ut, men jag skulle gissa på att du bara behöver släta ut geometrin där det blir veck.
Eller har du kanske mycket trianglar osv?

hani
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-jan-26 21:14

Re: HyperNurbs-veck

Inläggav hani » 2010-mar-16 8:23

Hur kan jag lägga upp grundmodellen?
Problemet börjar kanske där, grundvarianten påverkas inte alls av HyperNurbs.

Mvh

Hani

Santis
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2006-okt-22 20:51
Ort: Stockholm

Re: HyperNurbs-veck

Inläggav Santis » 2010-mar-16 14:10

Förstår inte riktigt vad du menar.
Men stäng av HN och printscreena meshen så får vi se hur den ser ut :)

hani
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-jan-26 21:14

Re: HyperNurbs-veck

Inläggav hani » 2010-mar-16 19:59

Bild

hani
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-jan-26 21:14

Re: HyperNurbs-veck

Inläggav hani » 2010-mar-16 20:35

Bild

Så här har den blivit med HN.

Hälsningar

Hani

Santis
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2006-okt-22 20:51
Ort: Stockholm

Re: HyperNurbs-veck

Inläggav Santis » 2010-mar-16 21:23

Hmm, stängs objektet helt plötsligt? :s
På sista bilden ser det ut som att du har stängt hålet med en massa trianglar och sedan lagt den under en HN. Men har du bara lagt den första bildens mesh under en HN?

hani
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-jan-26 21:14

Re: HyperNurbs-veck

Inläggav hani » 2010-mar-16 21:46

Den första bilden är samma modell, fast utan HN, den andra bilden samma modell med HN.
Modellen gorde jag så här: Jag hade en Illustrator bana som jag gjorde till ett objekt med extrude Nurbs. Då blev det en massa segmenter på längden,det syns på första bilden. Inte de som är problemet?
Med "Close polygone hole" gjorde en polygon i bägge änderna,som ser helt OK utan HN. Bara med HN blir de skrynkliga.


Hälsningar o sov gott!!!

Hani

Santis
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2006-okt-22 20:51
Ort: Stockholm

Re: HyperNurbs-veck

Inläggav Santis » 2010-mar-17 9:44

Jaha, det förklarar saken.
Med close polygon hole blir det fel, se till att ha en bra topologi över hålen, ta knife tool och rita som ett rutnät mellan de punkterna som omger hålet.
Eller bridga ena sidans kanter till den andras. Har ej C4D på denna dator, men jag kan posta en bild som förklarar när jag kommer hem.

hani
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-jan-26 21:14

Re: HyperNurbs-veck

Inläggav hani » 2010-mar-17 11:51

OK Tack!

Då tar jag till kniven!

Hälsningar

Hani

Santis
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2006-okt-22 20:51
Ort: Stockholm

Re: HyperNurbs-veck

Inläggav Santis » 2010-mar-17 13:03

Hehe bra, säg till om det krånglar sig!

Användarvisningsbild
Cartesius
Inlägg: 953
Blev medlem: 2007-jun-25 14:16
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: HyperNurbs-veck

Inläggav Cartesius » 2010-mar-19 2:15

Om du inte är van att arbeta med HyperNURBS så undvik allt vad trianglar och N-gons heter, de kommer bara ställa till problem för dig!

/Anders


Återgå till "Animering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst