animera boll i sidled...

Frågor kring animering med Cinema4D.
Trip

animera boll i sidled...

Inläggav Trip » 2012-maj-18 15:33

Jag håller på och försöker animera en boll så realistiskt som möjligt, jag har kollat på mograph och lyckas utan problem få bollen att ramla ner på golvet ochkollidera, studsa och rulla iväg. men jag vill att bollen ska ha mer en fotbollssparks bana, alltså i sidled, tänk dig en frispark i fotboll, hur ska jag tänka för att få det att fungera och bli så realistiskt som möjligt, jag vill att bollen ska flyga iväg, studsa några gånger, rulla och stanna.
tacksam för all hjälp och info om detta.

Trip

Re: animera boll i sidled...

Inläggav Trip » 2012-maj-21 10:38

Är det ingen som har någon aning? jag håller på att googla ihjäl mig men hittar inget som jag kan applicera på min animation. är det ingen här som kan hjälpa mig med vad jag kan söka efter, jag behöver inte ett färdigt svar, men jag skulle vara jättetacksam om någon kan sparka mig i rätt riktning. tacksam för all input.

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2012-maj-21 22:05

Du vill alltså att bollen ska flyga iväg i början och sen låta dynamics ta över simuleringen? Det är lätt, sätt en key på första framen, hoppa fram en frame till och flytta bollen i den riktning du vill att den ska flyga och sätt sedan en key till. Den kommer använda hastigheten som genereras och dra iväg.

Trip

Inläggav Trip » 2012-maj-22 10:37

Tack!!
det fungerar ju super, ibland är det så enkelt... :-)
det uppstod dock en följdfråga... hur får jag bollen att stanna??
tack på förhand.

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2012-maj-22 11:06

Om du vill ha full kontroll över den med start och stopp så skulle jag helt enkelt handanimera den.

Trip

Inläggav Trip » 2012-maj-22 11:47

ja, jag tror jag gör så, men tack ändå för hjälpen, jag lärde mig något nytt... tack!

Återgå till "Animering"