Kvalitétsrendering

Avdelning för frågor om rendering och ljussättning i C4D.
IT-mästaren
Inlägg: 34
Blev medlem: 2005-feb-02 12:57

Kvalitétsrendering

Inläggav IT-mästaren » 2009-jan-17 20:01

Hur jag än gör så lyckas jag inte få till en så här snygg rendering. Texturer eller ljussättning är inga problem men den gnistrande krispigheten uteblir i renderingar inomhus. Någon som kan?
Bilagor
rendering.jpg
Snygg!
3D-Projektering och 3D-Design i
Cinema 4D R10.506 och
Archicad 12

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Inlägg: 4213
Blev medlem: 2003-okt-23 14:50
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Kvalitétsrendering

Inläggav Undersky » 2009-jan-17 20:21

Övning kallas det. Finns ingen knapp som heter "Make nice render button" utan du får helt enkelt öva, öva och åter öva tills du har börjat bli nöjd. Då övar du lite till.

IT-mästaren
Inlägg: 34
Blev medlem: 2005-feb-02 12:57

Re: Kvalitétsrendering

Inläggav IT-mästaren » 2009-jan-17 20:31

Jaha, var det så enkelt. ;-) Egentligen skulle det ju räcka med GI + en sol o låta ljuset studsa runt utav h-e men så enkelt är det ju inte som bekant. Jag vill gärna vara kvar i Cinema4D eftersom det är mitt primära redskap men har börjat kika lite på Maxwell med alla sina fördelar. Men som sagt, stannar gärna i Cinema4D och ju fler som påstår att man kan uppnå det här resultatet ju mer övertygad blir jag. Då övar jag mer.
3D-Projektering och 3D-Design i
Cinema 4D R10.506 och
Archicad 12

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Inlägg: 4256
Blev medlem: 2004-jun-27 1:04
Ort: Osby - Skåne / Olofström - Blekinge
Kontakt:

Re: Kvalitétsrendering

Inläggav Johannes Lindqvist » 2009-jan-18 1:25

Övning ger färdighet sägs det ju och det stämmer väl till viss del, men vissa saker vad gäller rendering är djävulskt svårt att bara "råka trilla över" och lära sig av sig själv. Ofta behöver man en knuff i rätt riktning och tråkigt nog finns det väldigt ont om tutorials som håller samma kvalité som din exempelbild, just för att folk gärna håller sin kunskap lite för sig själva. Det är ändå den kunskapen de tjänar sina pengar på.

Dock är det svårt att ge konkreta tips på hur man lyckas. Det har inte med massa knepiga inställningar att göra, utan det gäller bara att veta hur man gör sina material och var man placerar sina lampor, så fixar GIn resten. Svårare är det i själva verket inte. Det är inget hux flux eller magi, bara simpel vetenskap.

En sak du dock bör känna till är att dessa perfekta 3Drendingar ser sällan så perfekta ut från 3dprogrammet utan i många fall retuschasde i photoshop. Att få till det lilla sista med färger och kontraster är näst intill omöjligt i 3Dprogrammet, och även om det går tar det längre tid än att retuscha fram samma resultat.

Vad gäller maxwell finns det ju delade meningar. Visst räknar den ut otroligt verkliga beräkningar, mer än någon annan renderare, men det har ju sitt pris, att man måste ha en annan hobby att ägna tiden åt medans datorn renderar. Kanske hinner man ta en tripp till phuket? :)
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Inlägg: 4213
Blev medlem: 2003-okt-23 14:50
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Kvalitétsrendering

Inläggav Undersky » 2009-jan-18 1:40

Johannes L. skrev:Kanske hinner man ta en tripp till phuket? :)

Fick man åka dit varje gång man renderade en bild så skulle jag börja rendera animationer med Maxwell =)

Anders S
Inlägg: 1793
Blev medlem: 2003-dec-23 21:39

Re: Kvalitétsrendering

Inläggav Anders S » 2009-jan-18 14:06

Johannes L. skrev:Det har inte med massa knepiga inställningar att göra, utan det gäller bara att veta hur man gör sina material och var man placerar sina lampor, så fixar GIn resten. Svårare är det i själva verket inte. Det är inget hux flux eller magi, bara simpel vetenskap.


Då har man till en början fått en bild som inte är helt svart i alla fall om man låter GIn fixa resten.
En god dos av kunskap om färg, komposition och vad som gör en bild intressant är icke att förglömma..

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Inlägg: 4256
Blev medlem: 2004-jun-27 1:04
Ort: Osby - Skåne / Olofström - Blekinge
Kontakt:

Re: Kvalitétsrendering

Inläggav Johannes Lindqvist » 2009-jan-19 9:06

Precis. Kameravinklar, perspektiv och som sagt färger spelar stor roll, och även vad man fokuserar på i bilden. En bild ska inte bara vara en bild, utan den ska ha något att berätta.

En annan sak man inte får glömma är alla dessa smådetaljer. Veck i soffan, tapeten som lossnat lite från väggen, mattan som är vikt i ena kanten o.s.v. Det är sånt som skapar ett intresse för bilden.
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

IT-mästaren
Inlägg: 34
Blev medlem: 2005-feb-02 12:57

Re: Kvalitétsrendering

Inläggav IT-mästaren » 2009-jan-20 11:28

När det gäller GI:n så fixar den INTE resten, däremot kan man få bra resulat med motljus, släpljus, punktljus, Color Mapping, Dark Multiplier, Bright Multiplier och en massa annat man ska hålla reda på. Pust.
3D-Projektering och 3D-Design i
Cinema 4D R10.506 och
Archicad 12

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Inlägg: 4256
Blev medlem: 2004-jun-27 1:04
Ort: Osby - Skåne / Olofström - Blekinge
Kontakt:

Re: Kvalitétsrendering

Inläggav Johannes Lindqvist » 2009-jan-20 11:43

Då har du ljussatt fel helt enkelt.

Man behöver inte kruxa med miljoner inställningar. Allt det hänger på är en bra ljussättning och välarbetade material. Ju fler ljus du pumpar in för att väga upp olika delar av bilden, ju värre blir det. Du ska ljussätta som verkligheten. Pillar du in en massa motljus och ljus för att väga upp skuggor hit och dit och få till rätt färger så kommer det aldrig bli ett verkligt resultat. Nu vet jag inte vilken renderare du kör, men på jobbet kör vi vray och behöver bara ljussätta med ett fåtal vray lights och light för solen, och sen fixar GIn resten. Förutsatt att alla material är korrekta. Sen är det photoshop som gäller.

Ljussättning är inte bara att placera ut lampor där man tycker det är snyggt. Ljussättning är vetenskap. Om ljuset inte faller rätt, uppfattar inte hjärnan bilden som verklig. Du ska veta att det inte finns nån genväg till den perfekta renderingen. Ljussätt, tweaka lamporna, tweaka materialen, tweaka inställningarna, tweaka ljuset lite till, kladda med kurvor, tweaka materialen en gång till..... Tålamod!!

Om du verkligen vill ha hjälp och lära dig ljussätta mer så rekomenderar jag att du lägger upp din bästa rendering och några prints på hur du byggt scenen så är det betydligt lättare att hjälpa dig istället för att bara diskutera vad som är rätt och fel.
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

IT-mästaren
Inlägg: 34
Blev medlem: 2005-feb-02 12:57

Re: Kvalitétsrendering

Inläggav IT-mästaren » 2009-jan-20 12:53

Jag använder Cinemas inbyggda. Får ta mig tid att prova Vray istället.
3D-Projektering och 3D-Design i
Cinema 4D R10.506 och
Archicad 12

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Inlägg: 4256
Blev medlem: 2004-jun-27 1:04
Ort: Osby - Skåne / Olofström - Blekinge
Kontakt:

Re: Kvalitétsrendering

Inläggav Johannes Lindqvist » 2009-jan-20 13:00

Aldrig använt cinemas inbyggda så jag har ingen koll på hur den funkar, men kan den beräkna Gi borde man kunna få rätt sjyssta resultat tycker jag.

Ja jag rekomenderar att testa vray, eller mental ray eller liknande. Finns hur mycket tutorials som helst. Vet speciellt att det finns riktigt bra vray tutorials just på interiörer på Evermotion.

Denna går igenom allt från att bygga scenen, material till rendering. han använder iofs Max men borde se ungefär likadant ut?

Främst avsedd för IES lampor men man kan ta en del lärdom av scenen och ljussättningen också

Det är en bra början på att lära sig renderaren.
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

IT-mästaren
Inlägg: 34
Blev medlem: 2005-feb-02 12:57

Re: Kvalitétsrendering

Inläggav IT-mästaren » 2009-jan-20 16:29

Stort tack!!
3D-Projektering och 3D-Design i
Cinema 4D R10.506 och
Archicad 12

Användarvisningsbild
Rags
Inlägg: 448
Blev medlem: 2006-okt-01 21:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kvalitétsrendering

Inläggav Rags » 2009-jan-21 11:11

Här kan man hämta en hel del inspiration och bra idéer etc vad gäller ljussättning: http://www.3drender.com/
Boken om ljussättning är väldigt givande. I den trycker han framförallt på att man ska titta på verkligheten + inte krångla till det i onödan. Inte minst får man veta att de nästan alltid förekommer efterarbete i typ Photoshop.
Inom parantes för de som inte vet vem han är, Jeremy Birn jobbar på Pixar ansvarig för just ljus - han ansvarade bl.a. för ljuset i Wall-E.

I det här fallet ansluter jag mig till Johannes L - fundera framförallt över vad du vill att bilden ska säga. Sätt sedan ljuset efter det. Gärna bara de tre "basic ljusen" kanske. Man kan fibbla hur mycket som helst med protoner, ambient occlusion, GI, key lights etc etc, men de är inget värda om man inte har planerat bilden först. I det här fallet kan du fundera över t.ex. tiden dvs när på dagen. Det avgör hur solen faller in i rummet, skuggorna och färgen på ljuset. När på dagen vid vilken årstid - det blir ett ljus på vintern och ett annat på sommaren ( i Sverige, säg Asien och vi har nya parametrar...). Som exempel på detta, titta på sun light-objektet/sun expression i C4D. Kanske inte så praktiskt i just det här fallet, men i dessa kan du ställa tid på dagen och longitud/latitud som exempel på ett par parametrar som påverkar ljuset.

//Ragge


Återgå till "Rendering och ljussättning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst