ljussättning av rum

Avdelning för frågor om rendering och ljussättning i C4D.
Markus_
Kontakt:

ljussättning av rum

Inläggav Markus_ » 2009-feb-07 16:35

tja...
jag ska ljussätta ett rum, fast jag har aldrig ljussatt något speciellt, och jag har aldrig fått till det när jag har försökt. jag har setat och trixat i ungefär en och en halv timme nu, och letat efter en del tutorials, men har inte gjort några framsteg alls. mitt tålamod är totalt slut. jag kör med global illumination, men det blir ändå inte bra.

efersom ljuset är en av de absolut viktigaste sakerna i en bild kan man ju inte strunda i det.
Hur ljussätter man ett rum ungefär som på bilden i länken?
http://www.animate.se/viewtopic.php?f=15&t=23539

är det någon som sitter på en bra tutorial för detta?
skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp.

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Re: ljussättning av rum

Inläggav Johannes Lindqvist » 2009-feb-07 16:40

lampor utanför fönstret, gi, och snygga material.

Det är många som undrar hur man ljussätter ett rum.. Res dig upp och titta var ljuset i ditt eget rum kommer ifrån. Gör sedan likadant.. inga fusklampor där det egentligen inte finns några lampor. Det som krävs är att du kör med en renderare som har stöd för Global illumination.

Att döma av din fråga är väl det bästa att PMa alex3 och fråga hur han gjort.
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Markus_
Kontakt:

Inläggav Markus_ » 2009-feb-07 18:17

det finns många liknde bilder som alex3:s bild, jag tog den bara som exempel.

men det är det, jag har testat det mesta. men det har bra blivit fel. det blir aldrig som jag vill. det blir typ antingen för mörkt eller för ljust, eller nåt annat konstigt ljus.

ok men nu har jag fixat en bild, dock inte utan fel. det blir något ljusstreck i ett hörn (se pil), varför?
men annars, ser den "verklig" ut, med ljuset?
Bilagor
testa.jpg
testa.jpg (70.25 KiB) Visad 3052 gånger

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2009-feb-07 21:26

Vilken renderare kör du.

Att det blir sådana ljuseffekter i hörnen beror på att ljuset studsar fram och tillbaka i hörnet. Du kan nog ställa hur mycket objekten ska generera GI.

Ja ljuset ser mer eller mindre verkligt ut i din bild. Problemet är inte ljuset tror jag, utan problemet är materialen. De som gör riktigt snygga bilder sitter och studerar hur varje material beteer sig. Hur mycket det reflekterar, hur glossigt det är, färgskiftningar, bump mm. mm.

Kollar man på din bild har du inga egenskaper för några material. Allt ser matt ut.. Skulle du lägga till reflektioner i golvet, bump och reflektion på bordet och fönster som reflekterar rummet hade du fått ett jättelyft. Testa!

Försök studera de material du ska göra.. Ska du göra plast, leta upp nått som är plast av samma färg och titta vilka egenskaper det har.
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Markus_
Kontakt:

Inläggav Markus_ » 2009-feb-07 23:30

tack för specifika tips.

jag kom att tänka på en sak när du sa att fönstrena behöver reflektion. jag tror jag har 90% på reflektionen, och 100% på transparent. reflekteras ingenting om man har 100% transparency?

också, om man har specular på helt platta ytor så syns det väl inte?

det är sant att jag hade endast color på väggarna, men jag vet inte vad jag kan ha mer, har testat lite bump men det syns inte någon stor skillnad.

barkwally

Inläggav barkwally » 2009-jun-03 7:57

Bump map är alltid bra att ha på sina material eller Normal map.
Speciellt normal map.

Ibland kan det ljusa i hörnen försvinna om man har tjockare väggar.
något som också ser ganska bra ut att lägga till är Ambient Occlusion.

Användarvisningsbild
Rags
Kontakt:

Inläggav Rags » 2009-jun-03 9:44

En gammal variation är att använda negativt ljus...
Du kan ha ett relativt "simpelt" allmänljus och rikta ljus mot/längs hörnet som genererar negativt ljus.
Det ger en bra kontroll av skuggor etc. Negativt ljus gör alltså saker och ting mörkare. En fördel som man har i 3D-program gentemot verkligheten...
Negativt ljus får du om du anger ett minustal i "Brightness" under "Details".
En detalj till. Hur ser modellen ut? Prova t.ex. att lägga en bevel på hörnet om du inte
har det - inget hörn i världen är knivskarpt. Då studsar ljuset bättre. Har du rätt tjocklek på väggarna - dvs kan det förekomma ljusläckage i hörnet?
//Ragge

PicoPaco

Inläggav PicoPaco » 2009-jul-25 17:48

Kapar tråden lite. Jag har samma problem med ljus i hörn som kommer in. Jag har testat med materialets GI generator men det hjälper inte. Väggen är tjock och om jag flyttar ner taket, så det går genom väggen så blir det samma effekt. Nån som vet vad detta kan bero på?

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Inläggav Cartesius » 2009-jul-26 0:21

Ljusläckor i hörn beror oftast på att väggen/golvet/taket bara är ett vanligt plan utan någon tjocklek. Testa att bygga rummet av kuber som ni ger lite volym!

/Anders

PicoPaco

Inläggav PicoPaco » 2009-jul-26 12:30

AAhh, sant! Hande en plane som tak, men nu funkar det fint! Är det inte konstigt att planes släpper in ljus på detta sett i c4d?

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Inläggav Cartesius » 2009-jul-26 13:57

PicoPaco skrev:Är det inte konstigt att planes släpper in ljus på detta sett i c4d?

Alla 3D-applikationer har sina små egenheter :)

/Anders

Återgå till "Rendering och ljussättning"