Linear Workflow i C4D

Avdelning för frågor om rendering och ljussättning i C4D.
xtimmyx
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-nov-01 12:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Linear Workflow i C4D

Inläggav xtimmyx » 2009-feb-17 16:32

Har en bekant som jobbar i C4D som jag berättade om linear workflow för, vilket intresserade han. Dock jobbar jag främst i Maya och Houdini och har därför ingen vidare koll på hur man arbetar med det i C4D. I Maya är det ju i princip så enkelt som att slänga på en lens shader med gamma 2.2 på sin kamera och gamma ner sina texturer med 0.4545454 så är det klart.
Men hur gör man för att rendera linjärt i C4D?

Användarvisningsbild
herbadan
Inlägg: 149
Blev medlem: 2008-feb-13 18:10
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Linear Workflow i C4D

Inläggav herbadan » 2009-feb-17 17:15

har aldrig gjort det men, gamman ändrar man ju i render settings och sen får man ju göra materialen med hjälp utav filter i colorkanalen.

/Dan

Var tvungen att kolla, gamman är redan förinställd på 2,2

xtimmyx
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-nov-01 12:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Linear Workflow i C4D

Inläggav xtimmyx » 2009-feb-18 17:14

Jo precis, såg att gammavärdet var förinställt till 2.2 (eller 1.8 på hans dator iom att det är en Mac). Så då är frågan om man ska sätta den till 1 istället. Eller om det faktiskt är så att C4D jobbar linjärt "by default", men det tvivlar jag på.

Användarvisningsbild
Cartesius
Inlägg: 953
Blev medlem: 2007-jun-25 14:16
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Linear Workflow i C4D

Inläggav Cartesius » 2009-feb-18 18:32

Jag kan ingenting om LW men be honom kolla upp Color Mapping.

/Anders

PS. Bra länk: http://www.black-and-white-to-color.com ... topic=1974 DS


Återgå till "Rendering och ljussättning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst