Nybörjar Hjälp

Avdelning för frågor om rendering och ljussättning i C4D.
emil.rindell
Kontakt:

Nybörjar Hjälp

Inläggav emil.rindell » 2010-jan-16 16:29

Hej,

Är nyregistrerad här på forumet. Jag har precis börjat med C4D och tittar lite grann på renderingsdelen
(har hållt på en del med renderingar tidigare, dock då i ett CAD program).
Jag modellerade upp ett kullager enligt en tutorial jag hittade på nätet tidigare. Om ni
tittar på den bifogade bilden så saknar den djupkänsla totalt, skulle någon
kunna hjälpa mig att få till rätt inställningar :)

1. När modellen var klar la jag till "Floor" under modellen
2. Drog in ett klot och la på en hdr textur, och gjorde klotet mycket större en själva modellen
grundmodellen är nu centrerad i klotet
3. Gjorde inställningar i GI
4. När bilden sedan renderas fram så saknar den som sagt djupkänsla

Någon som orkar att hjälpa mig här:)

Här är bilden:
fel.jpg
"What if I change the signs?"

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Re: Nybörjar Hjälp

Inläggav Cartesius » 2010-jan-16 17:56

Den där cementtexturen, ligger den på golvet? Perspektivet ser nämligen helt fel ut, som om cementen ligger på ett Background Object medan kullagret ses i perspektiv.

Angående din fråga så kan du lägga till en ljuskälla i scenen som kastar skuggor och/eller aktivera Ambient Occlusion i Diffusion-kanalen på golvmaterialet.

/Anders

emil.rindell
Kontakt:

Inläggav emil.rindell » 2010-jan-17 14:30

Cartesius skrev:Den där cementtexturen, ligger den på golvet? Perspektivet ser nämligen helt fel ut, som om cementen ligger på ett Background Object medan kullagret ses i perspektiv.

Angående din fråga så kan du lägga till en ljuskälla i scenen som kastar skuggor och/eller aktivera Ambient Occlusion i Diffusion-kanalen på golvmaterialet.

/Anders

Jag kollade och jag hade inte lagt cement texturen på ett Background Object (fast det ser ut så i prespektivet), men jag höll på att pilla lite och tillslut fick jag
till det. Är inte så hemma riktigt med det här typen av UI så det tar ett tag att hitta alla inställningar :) och har inte hittat vart jag
aktiverar Ambient Occlusion på golvmaterialet!
"What if I change the signs?"

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Inläggav Cartesius » 2010-jan-17 14:38

Du kan också ha råkat sätt Projection på cementen till typ Frontal eller något liknande för det ser rätt mystiskt ut.

Ambient Occlusion aktiverar du genom att sätta ett kryss för Diffusion-kanalen i materialet, gå till tabben Diffusion och klicka på pilen där det står Texture. Navigera dig sedan fram till Effects och välj Ambient Occlusion. Grundvärdena funkar oftast ganska bra men vill du justera dom så klickar du bara på den vita tumnageln för AO.

/Anders

Återgå till "Rendering och ljussättning"