Light and shadow edge color falloff

Avdelning för frågor om rendering och ljussättning i C4D.
Användarvisningsbild
Leopoldo
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-aug-14 14:14
Ort: Stockholm
Kontakt:

Light and shadow edge color falloff

Inläggav Leopoldo » 2011-dec-15 22:07

color_edge_falloff.jpg


Hej,
Jag tar detta på engelska för att jag inte hittar bra svenska ord.

How do I get color edge falloff on all my shadows, including character's shadows (the cube in the render) and not just the outer edge of a light's falloff edge?

Thanks for any tips!
Leo

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Inlägg: 11996
Blev medlem: 2003-jun-10 16:27
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Light and shadow edge color falloff

Inläggav Paulo Kiefe » 2011-dec-16 14:38

Tjenix :)

Det man skall tänka på är att Pixar använder sig av Renderman renderaren. Det innebär i praktiken att allt in i minsta detalj kan styras och skriptas.

Advanced Render i CINEMA 4D har inte samma ingående kontrollmöjlighet. Det du kan göra är att använda dig av Renderman tillsammans med CINEMA 4D. En populär Renderman-baserad 3D-renderare som är kompatibel med C4D är http://www.creativetools.se/3delight.html. Den kan du ladda hem och testa gratis om du bara använder en begränsad del av CPU-kraften/kärnor.

Användarvisningsbild
Leopoldo
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-aug-14 14:14
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Light and shadow edge color falloff

Inläggav Leopoldo » 2011-dec-16 14:55

Hej Paulo,
Tack för tipset.

Det enda jag vill är att kunna färga kanten på skuggan bakom kuben.
Här är ett mer korrekt exempel. Pixar bilden var bara en referens. Detta är samma i klassiskt måleri.
cinema 4d r12


Men hur gör jag det i cinema? Color edge bleed liksom.

Leo
Bilagor
coloredge.jpg
coloredge.jpg (39.58 KiB) Visad 2251 gånger

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Inlägg: 4213
Blev medlem: 2003-okt-23 14:50
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Light and shadow edge color falloff

Inläggav Undersky » 2011-dec-18 1:39

Det Paulo menade var mest att AR3 inte går att skräddarsy som Renderman. Det här är ju en typisk sån grej som man får skriva en egen shader för.

Det närmaste i Cinema du kan komma är under "Details" bocka för "Colored Edge Falloff". Det påverkar dock bara penumbran men inte skuggorna som kastas. Jag hade hoppats att de hade exponerat lite roligare funktioner i Xpresso (teoretiskt borde man kunna färga kanterna på en skugga om man bara fick tillgång till shadow maps-inställningar), men det verkar inte som att det går.

Edit: Doh, lite trött... det är ju klart att du redan har provat "Colored Edge Falloff" =) Anyhow, det verkar ju inte gå att göra i Xpresso iaf, så min post var inte helt värdelös =)

Användarvisningsbild
Leopoldo
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-aug-14 14:14
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Light and shadow edge color falloff

Inläggav Leopoldo » 2011-dec-18 12:33

Halloj T!
Ja det är synd att c4d inte har color edge falloff på skuggorna, som lamporna har.
Ska fortsätta fundera på detta. Kan inte vara helt omöjligt.
Fundera gärna på några workarounds om du orkar ;)

"Döda" skuggor är en riktig look dödare, ser så 3D ut. Som svarta/grå skuggor generellt.
Men alla 3D program har svart, 100% opaka skuggor som default verkar det som. The 3D curse ;)

L

Användarvisningsbild
Cartesius
Inlägg: 953
Blev medlem: 2007-jun-25 14:16
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Light and shadow edge color falloff

Inläggav Cartesius » 2011-dec-20 5:51

Hmmmm, bra fråga men jag tror inte man kan göra det rakt av i C4D... Jag vet att jag sett någon som gjort något liknande men jag vet tyvärr inte hur de gjorde det, om de fixade det i post eller direkt i C4D.

/Anders


Återgå till "Rendering och ljussättning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst