Ljussättning ala toystory

Avdelning för frågor om rendering och ljussättning i C4D.
goldmember1974

Ljussättning ala toystory

Inläggav goldmember1974 » 2012-jan-22 23:00

Hej alla trevliga medlemmar på Animate.

Jag har modellerat ett "Toy story-rum" och jag skulle vilja få lite tips hur man får till en rendrering samt ljussättning som i filmen. Min ljussätning är:

1 key light med omni och soft shadow

2 st fill light med samma omni .....

Jag har även gjort en texture i photoshop för hinken med små soldater, men jag får inte till mappingen. Hur ska man mappa för att få till det?

Ge gärna konstruktiv kritik på modellerna det uppskattas t. ex hur får man till mattan och sängkläderna?

Mvh

Lasse
Bilagor
room_render.jpg

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Re: Ljussättning ala toystory

Inläggav Paulo Kiefe » 2012-jan-22 23:22

Tjena Lasse :)

Det är en kul idé du har och jag vill ge dig beröm för att du ger dig detta uppdrag. Det är genom att kavla upp ärmarna och testa nya saker som man blir duktig.

För textureringen kan du lösa det mesta enkelt då du använder CINEMA 4D. Markera ditt objekt och gå till BodyPaint-läge där du enkelt kan måla på ditt objekt. Mitt råd är att följa några BodyPaint videolektioner på nätet för att lära dig.

Gällande 3D-modellerna så påminner din bild verkligen om Toy Story-känsla. Det som kanske skulle kunna förbättras är att göra saker lite mer oregelbundna. Sängkläder, papper på väggen och jalusier.

När det gäller ljuset så är mitt bästa tips att titta på en originalrendering från Pixar och försöka härma ljuset. Tänk en ljuskälla i taget och lägg även märke till att det finns olika färger på ljuset beroende på varifrån det kommer.

Lycka till! :)

goldmember1974

Inläggav goldmember1974 » 2012-jan-29 21:39

Hej Paulo.

Tack för svaret, jag jobbar på ljussättningen men som sagt det är svårt att få till. Jag postar nya framsteg när jag är nöjd. Ska ge mig på att modellera Buzz Lighttear och de andra figrerna också.

Om någon har tips så är det bara att slänga in en kommentar :-)

Återkommer.

Mvh

Lasse

danielenervald

Inläggav danielenervald » 2013-jan-10 1:10

Som sagt är det ett minst sagt delikat uppdrag att efterlikna några utav CGI-filmernas mästare!
Det som jag spontant känner är det inte finns någon riktning på ljuset, det är bara stort och ganska platt. Tycker du ska försöka börja sätta ett mood-ljus i scenen från t.ex. fönstret som kastar ett stort dagsljus in genom rummet och fyll sedan på allt eftersom behovet dyker upp med kanske taklampa. Drog ner lite skärmdumpar från Toy story och ringade in typiska riktade ljus.
Ett annat litet tips är att ta ner AOn en del du får nästan svarta glorior runt allt nu, jag tycker standard renderaren alltid har krämat på AO på tok för mycket.

I övrigt tycker jag du har gjort ett bra modelleringsjobb!
Bilagor
toystory_1.jpeg

Maya, Vray, photoshop, after effects

Återgå till "Rendering och ljussättning"