diagonala linjer blir inte bra

Avdelning för frågor om rendering och ljussättning i C4D.
Trip

diagonala linjer blir inte bra

Inläggav Trip » 2012-okt-30 15:47

Jag har renderat en näve bilder där de diagonala linjerna blir fruktansvärt dåliga. hackiga.
jag trodde först att det var Antialiasingen som var lite lågt ställt, så jag ökade på Adaptive DMC Max Subdivision till det dubbla(8) utan någon skillnad, sedan testade jag med Fixed 12 subdivisions utan någon skillnad förutom renderingstiden då... :-)
Nu har mina förslag på vad felet är tagit slut, någon annan med goda idéer? jag såg nu att även i c4d ser det lite skummt ut, se bilder. tack på förhand.
Bilagor
Skärmavbild 2012-10-30 kl. 14.44.19.jpg
Sara_Snövit_Camera_a0090.jpg
Sara_Snövit_Camera_a0090.jpg (19.02 KiB) Visad 2703 gånger

Användarvisningsbild
Rickard Nilsson
Kontakt:

Re: diagonala linjer blir inte bra

Inläggav Rickard Nilsson » 2012-okt-30 18:27

rendera i dubbel upplösning, är inte så insatt i cinema så jag kan inte hjälpa dig där
// Rickard Nilsson
jobb http://www.comotion.se

Trip

Inläggav Trip » 2012-okt-30 21:39

Tack RIchard för svaret, men det blev inte bättre varken i 150 eller 200 dpi.
några andra förslag? jag googlar vidare...

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2012-okt-30 23:19

Posta skärmdumpar på renderingsinställningarna.

Trip

Inläggav Trip » 2012-okt-30 23:31

Här kommer dem. tack så länge.
Bilagor
rend4.jpg
rend4.jpg (73.64 KiB) Visad 2680 gånger
rend3.jpg
rend3.jpg (56.62 KiB) Visad 2680 gånger
rend2.jpg
rend2.jpg (71.56 KiB) Visad 2680 gånger
rend1.jpg
rend1.jpg (54.12 KiB) Visad 2680 gånger

Vidar Nelson
Moderator

Inläggav Vidar Nelson » 2012-okt-31 9:54

Hej Trip!

Det verkar mysko det där, det håller jag med om, och jag ser inget i dina inställningar som riktigt förklarar det hela (men det kanske någon med mer V-Ray-vana gör).

Testa att merga in luckorna i en ny scen, med standardinställningarna för renderaren och bara någon enkel lampa.
Ifall felet försvinner så har vi i alla fall kommit lite närmare en lösning.

Testa i sådant fall att öppna din köksscen igen och att köra standardinställningarna på renderaren.
Ifall problemet kvarstår beror det förmodligen på ljussättningen eller på kameran, och då kan du kanske posta skärmdumpar på även de inställningarna.

Användarvisningsbild
Darth NiN

Inläggav Darth NiN » 2012-okt-31 10:37

Den här nöten kan vara riktigt lurig och jag har brottats många gånger med den. Själv har jag inte hittat nån standardlösning än och hur mycket man än "crankar upp" alla inställningar så verkar i vissa fall inget funka. Nåt du kan testa är olika antialiasingfilter. Ser att du har "Area 1,5" nu, men testa t.ex. att öka till 2,5 eller "Soften 3,0" eller nåt annat. Ibland kan dock såna filter vara bråkiga och skapa extrema renderingstider och brus. Man får testa sig fram!

Testa också skruva upp DMC-Samplern till Min 2, Max 50 och bocka i "Use DMC Sampler Threshold", vilken du sedan sätter till 0,002

En annan sak som troligen inte har med detta att göra. Jag ser att du bockat i "Linear Workflow". Den ska du nog bocka ur. Citat: "Linear workflow - when this option is checked V-Ray will automatically apply the inverse of the Gamma correction that you have set in the Gamma field to all VRayMtl materials in your scene. Note that this option is intended to be used only for quickly converting old scenes which are not set up with proper linear workflow in mind. This option is not a replacement for proper linear workflow." http://spot3d.com/vray/help/150SP1/rend ... apping.htm
##############################################
Save a wreck!

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2012-okt-31 14:16

Skumt... Om du provar att bara kopiera in dina skåp i en ny scen och kör med V-Rays defaultinställningar, vad händer då?

Eller om du renderar resten av miljön tillsammans med skåpen, blir allting mongo då eller?

Gällande LWF så är den där hjälpen från 3ds Max. I C4D så ska den vara ikryssad i Color Mappingen, men av i projektinställningen, om jag inte minns fel.

Trip

Inläggav Trip » 2012-nov-01 8:19

tack alla för kommentarerna, oerhört uppskattat. så det är inte bara jag som haft problem med detta då.
Det löste sig okej tycker jag när jag ökade på Antialiasingfiltret till 2 istället för 1,5. då blev det stor skillnad. Tack Darth NiN för det tipset.

Ursäkta att jag bara försvann, det var ett oerhört tidspressat projekt så när jag väl fann lösningen så vart det jobba, jobba, jobba.
Bifogar bild efter höjningen av filtret.
Återigen tack.
Bilagor
Sara-Antikvit.png

Användarvisningsbild
Darth NiN

Inläggav Darth NiN » 2012-nov-01 19:44

Varsågod! :)

Och om du dessutom renderar ut i lite fler pixlar så ska du nog se att det blir mycket bättre. Testa med minst 2500 pixlar på bredden.
Save a wreck!

Återgå till "Rendering och ljussättning"