Vad är er policy?

Frågor om licenshantering för Cinema 4D besvaras här.
Användarvisningsbild
Djb

Inläggav Djb » 2007-mar-17 19:33

Katarina skrev:Ta bara de som tillverkar ett bra program t ex Maxon. Dessa företag tjänar inte bara pengar, de har omkostnader också.

Yes Katarina, thats true och det har inte undgått någon. Läste du mitt långa inlägg där jag försöker sätta fokus på samhället och inte bara på enskilda personer/företag etc? Det skulle vara intressant att se ditt ställningstagande ur mer än ett perspektiv (företagens)

Hexster skrev:Om Arne 11 år låter bli att ladda hem en olaglig kopia av Photoshop CS2 så kanske han köper en laglig version av Photoshop Elements. Så visst förlorar tillverkarna på piratversioner

Att arne 10 år med en veckopeng på 11 kronor skulle köpa ett program för 1000 spänn? I mina öron låter det som oddsen är ungeför 1 mot 20 000.

Hexster skrev:allt annat är bara lögn för att döva samvetet.

Det säger nog mer om dig än om någon annan att vi måste döva vårt samvete med lögner. Dessutom är det en mycket oflexibel ingångspunk att direkt kasta ur sig att något är på ett visst sätt utan att vara öppen för andras åsikter, värderingar och teorier.

Hexster skrev:PS. Jag tror nog aldrig att vi löser detta här och liknande diskussioner på andra forum brukar på sluta dåligt, så kan vi inte lägga ner detta och prata Cinema4D istället? DS.

Vad menar du med att "lösa detta här"? Det är inget som man kan lösa så uppenbarligen kommer vi inte lösa det. Ämnet på den här tråden är i grunden ställt som ett antal frågeställningar, bl a: "Är det ok att ladda ner licensprogram som hobbyist?" och "Tänker ni på samma sätt med musik som med program?" och även "Varför är det tabu på forumet?"
Jag är egentligen bara intresserad av att se hur andra tänker och vad folk har för argument till sina ställningstaganden.

Det blir ju liksom lite ironiskt om frågan är varför är det tabu? och du ber oss lägga ner diskussionen :)

Hexster skrev:PPS. Dessutom så är detta Creative Tools forum och de säljer licenser så respektera dem och pratat enbart lagliga program. DS.

Hmm. Vad har det med respekt att göra? Jag skulle vilja vända på steken och tycka att forumadministratörerna är mycket respektlösa om vi inte får ha en fri diskussion här på forumet? Det är väl vår rättighet.
BTW... Jag har letat efter reglerna och hittat det enda relevanta om detta:

webmaster skrev:Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag.

...och jag måste säga att vi inte bryter mot någon lag så då var det problemet löst :P

Nice att så många svarar, kul att det är ett hett ämne, det trodde man ju inte :) go on c4d-freaks!

Katarina

Inläggav Katarina » 2007-mar-18 8:34

Djb skrev:Det skulle vara intressant att se ditt ställningstagande ur mer än ett perspektiv (företagens)

Oj, snart brinner det i ledningarna, hett ämne! Nu ska vi inte bli arga på varandra, tycker jag. Många har olika åsikter, jag tycker bara inte man ska ”låna” saker utan att betala för det. Jag tror i alla fall att det är billigare att köpa sin licens än använda en olaglig kopia, blir man påkommen kan det kosta rejält. Inte bara böter, det kan kosta ens dator på köpet.

Ett kort exempel:
Nisse 16 år, går nåt mediaprogram i skolan. Han drömmer om att bli spelutvecklare med 3D. Han tankar hem och crackar ett hyfsat 3D-program. Nån i Kina var ju hygglo och fixade en nyckel och delade ut den på nån undergroundsida. Efter en tid börjar datorn bete sig märkligt för att till slut inte alls vilja fungera. Nisse fick ju datorn i julklapp och har garanti kvar på den så han lämnar in den till en auktoriserad verkstad.
De lyckas laga den och nu kommer det Nisse absolut inte har råd med: de kollar upp alla licenser och ser att alla är olagliga. Dessutom hade han delat ut sin hårddisk så fler kunde besöka den och ladda hem ”hans” saker. Dryga böter väntade Nisse.
Den schyssta killen i Kina hade visst ett elakt virus i sin dator som spred sig in i Nisses dator och vidare ut med filerna som andra tankade hem från Nisses dator.

Man vet aldrig hur den personen sköter sin dator, den kan vara full med virus som sabbar din dator till den grad att den inte ens kan lagas.
Men… om man inte har råd att köpa program, har man råd att köpa ny dator för att den kraschat och inte kan lagas? Det kanske man har men om nästa dator också kraschar? Man kanske lär sig att inte tanka hem just den filen, man går till nästa fil några rader neråt men hur vet man att det inte är samma fil? Tänk om nån lagt ut samma fil men med nytt namn? Och så är en trasig dator ett faktum – igen. ;-)

För övrigt tror jag nog att Arne 10 år har föräldrar som hellre köper programmet för 1000 spänn än låter grabben ladda hem nåt suspekt. :)
MVH Katarina

Hexster

Re: Vad är er policy?

Inläggav Hexster » 2007-mar-18 11:04

Djb skrev:Ni som läser det här: Försök även svara på två frågor :) (statistik)

1. Vad har ni för policy när det gäller fildelning av musik, film etc?
2. Vad har ni för policy när det gäller piratkopierade 3d-progs?

Du började med att fråga detta.
Mitt svar är enkelt. Jag har noll tolerans på fildelning av musik, film (såvida upphovsrättsinnehavaran inte har gett tillstånd till det) och det samma gäller piratkopierade program.

Jag kan också tillägga att jag jobbar inte med 3D utan det är enbart min hobby. Andra kanske lägger mycket pengar på sin motorcykel medan jag lägger samma pengar på mina datorprogram. Hobby som hobby.

Bara för att det går att kopiera ett datorprogram så betyder inte det att man skall göra det.

// Hexster

pixel8_
Kontakt:

Inläggav pixel8_ » 2007-mar-19 18:06

jag svarade aldrig riktigt på dom 2 frågorna, pladdrade på lite almänt istället : )
1. Vad har ni för policy när det gäller fildelning av musik, film etc?

Jag orkar helt ärligt inte bry mig så mycket om det, det är lika intressant som politik för mig.. folk som piratkopierar kan ju göra det bäst dom vill. Det skadar inte mig och om det skadar någon annan så är det deras huvudvärk.

Skälvklart känns det lite trist om man själv köpt varenda programvara man använder och man har all rätt i världen att vara irriterad.

2. Vad har ni för policy när det gäller piratkopierade 3d-progs?

c4d är kraftfullt och kostar inte mycket, det är fruktansvärt kul att jobba med och värt varenda öre.
Andra tillverkare väljer att sälja sina programvaror för en fantasi-summa som inte många kan drömma om att ha råd med.
Men som jag sa tidigare, förhoppningsvis så kanske det slutar med att användaren som till en början skaffade sig en kopia köper det istället.
Jag försöker se det lilla ljusa i piratkopieringen eftersom jag ändå inte kan påverka det.....

// micke

urban -art-

Inläggav urban -art- » 2007-mar-19 22:07

Jag håller nog djb. Tycker att piratkopiering borde vara lagligt om man bara använder det för privat bruk. Men så fort man börjar tjäna pengar på det ska det såklart vara en äkta licens. Tror inte ni riktigt förstår hur piratkopiering hjälper dessa företagen. Pallar inte skriva just nu, men lägger till mer sen. Blir rätt så sur när jag ser hur många som är mot fildelning här på forumet.

Användarvisningsbild
Djb

Inläggav Djb » 2007-mar-19 22:27

urban -art- skrev:Men så fort man börjar tjäna pengar på det ska det såklart vara en äkta licens.

Där satte du huvudet på spiken. Det vi försökt säga men inte funnit ord för.. typ :)

Ska bli kul att se när du orkar skriva sen :)

tcastudios_
Kontakt:

Inläggav tcastudios_ » 2007-mar-19 23:42

All form av stöld är stöld, oavsett hur många som stjäl.
Bara för att man i Sverige har rätt till mat och hus rum innebär det inte att man kan
först gå in till ICA och ta det man vill äta och sen gå in till grannen och sova bara för att
denne inte är hemma för tillfället.

Rätten till vår kultur innebär rätten till att förverkliga ide'er i form av tex film, teater, dans etc,
inte att man har rätten att stjäla en kamera eller andra medel för att utföra sitt verk.

Rätten att få utrycka sina tankar och ideer utan att bli straffad
innebär inte att man får använda stulna verktyg för att sprida sitt budskap.

Det finns "ruttna" företag ( i form av diskutabla patent förfaranden) lika väl som det finns "ruttna" enskilda människor,
men att i gemen sätta företag som fiender är lika inbicilt som okunningt.
De flesta företag består av normala enskilda som får kämpa -både- mot patent företagen
-och- andra som inget hellre vill än att komma åt dom.

Företag, skola, sjukvård etc är alla en bärande del av samhället och alla hypotetiska antaganden
som ska försvara "rätten" till andras egendom är som katten kring het gröt och ger endast bränsle
till ett ogrundat påstående om att det är ok att stjäla.

Det finns mig veterligen inget argument för stöld som är lagfäst i vårt demokratiska
samhälle.

Lennart Wåhlin - tcastudios
R10.5 SB | OSX | SteadyCAMPRO

Användarvisningsbild
Djb

Inläggav Djb » 2007-mar-20 0:43

tcastudios skrev:Rätten till vår kultur innebär rätten till att förverkliga ide'er i form av tex film, teater, dans etc,
inte att man har rätten att stjäla en kamera eller andra medel för att utföra sitt verk.

Jag hävdar dessvärre fortfarande att det är skillnad mellan stöld och stöld. Om du stjäl en kamera har personen som ägde kameran inte kvar den. Kopireing är inte stöld i den bemärkelsen.

tcastudios skrev:Rätten att få utrycka sina tankar och ideer utan att bli straffad
innebär inte att man får använda stulna verktyg för att sprida sitt budskap.

Kreativitet handlar inte om att sprida sina budskap, det är politik och det är stor skillnad. Det som jag förespråkar är ju bara hemmabruk för hobbyister som vill leka, inte tjäna pengar.

LEKER man - gratis
TJÄNAR man pengar på det - betala

tcastudios_
Kontakt:

Inläggav tcastudios_ » 2007-mar-20 1:21

Hej.
Dina argument är samhälls omstörtande, med andra ord i allra högsta grad
politiska. Kan du inte se saker i ett större perspektive än att Leka ska vara gratis
är ditt samhälls ansvar högst begränsat.

Att kopiera någons intellektuella egendom och/eller utnyttja licens utan att ersätta den med av ägarens/licenstagarens satta pris är i lagens mening stöld.
Det spelar ingen roll hur du uttrycker det.

Ditt argument att hobbyisten ska ha rätt i att använda annans egendom hör till
de hypotetiska argument som inte har någon som helst laglig grund.

Skaffa dig grundläggande information om -varför- det finns företag och under
vilka förutsättningar dessa får och kan verka och ge sedan exempel på i vilken
situation ett företag ska producera med mål att inte få intäkter för sin verksamhet.

Du har själv tagit upp ämnet, lek inte med dina argument. Det du förespråkar grundar dina principer om hur ditt och mitt samhälle ska fungera.

mvh
Lennart

pixel8_
Kontakt:

Inläggav pixel8_ » 2007-mar-20 1:42

Inte för att jag fattar så mycket om politik. Självklart är det stöld att piratkopiera men jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om att det är samma typ av stöld som att sno nån annans bil :)

Det skulle kännas småsurt att göra en DVD med bra texturer och sedan sälja den genom företaget på nätet, Dagen efter ligger DVDn ute på nätet så att alla som känner för det kan ladda hem den utan att betala.
Man kanske har lite annorlunda åsikter om det inte på något sätt kan drabba en själv illa?

Jag undrar hur stort ett företag måste bli för att dom inte ska kunna kontrollera den illegala spridningen av deras produkter, och varför dom inte gör något åt det (kanske inte går iofs?)

Det skulle vara intressant att få reda på mer detaljerat hur mycket piratkopieringen drabbar olika stora/mindre företag.

// micke

tcastudios_
Kontakt:

Inläggav tcastudios_ » 2007-mar-20 2:01

pixel8 skrev:Inte för att jag fattar så mycket om politik. Självklart är det stöld att piratkopiera men jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om att det är samma typ av stöld som att sno nån annans bil :)

Samhälls ekonomiskt är kapitalvaror och intellektuell egendom i mångt och mycket, likvärdiga och hör till stöttepelarna i vår ekonomi

pixel8 skrev:Man kanske har lite annorlunda åsikter om det inte på något sätt kan drabba en själv illa?

Där ligger lite av pudelns kärna......någon blir alltid drabbad.

pixel8 skrev:Jag undrar hur stort ett företag måste bli för att dom inte ska kunna kontrollera den illegala spridningen av deras produkter, och varför dom inte gör något åt det (kanske inte går iofs?)

Ett företag består av enheter. Varje enhet har en budget som är satt att
vara konkurens mässig för företagets överlevnad. Att tro att ett större företag skulle lida mindre än ett mindre finns ingen grund för. Det slår bara -ännu- hårdare för alla inblandade (Ford US är just nu ett prakt exempel på det) -Alla- i -alla- samhällen går runt på några få procents marginal.

mvh
Lennart

pixel8_
Kontakt:

Inläggav pixel8_ » 2007-mar-20 2:28

Ok! : P

/ m

Edit: jag har inte så mycket vettigt att säga eller tillräckligt med kunskap i ämnet så svaret blir ganska kort, men jag fortsätter nog och smygläser.

Katarina

Inläggav Katarina » 2007-mar-20 8:24

Får flika in varför företag tar patent och det är för att skydda sin produkt och varumärke mot just kopiering.

Jag tycker ni ska kika på Upphovsrätten innan ni börjar prata om kopiering.
Bifogar en länk här:

Upphovsrätten
Det finns inskränkningar i Upphovsrätten och avsedd för bl a enskilt bruk men där ingår inte alls några dataprogram. Däremot får man kopiera musik för enskilt bruk vilket menas ett fåtal kopior. Och t ex till ens iPod, lägga på en sep. CD och lyssna på i bilen, spela in på kassettband och lyssna på i sommarstugan om den inte har en CD-spelare bara som några exempel. Men dataprogram, då är det stopp.

Läs mer om inskräkning i Upphovsrätten här (PRV)

När jag köpt album via iTunes får jag meddelande att jag får ladda in låtarna på 5 fem arbetsstationer. Där har vi vad de menar med ett fåtal kopior. Jag har å andra sidan inte haft behov av att bränna fler CDs än en i alla fall men sett till inskränkningen skulle jag få bränna en till CD åt min äkta hälft också. Men dataprogram? Glöm det.
MVH Katarina

Användarvisningsbild
Djb

Inläggav Djb » 2007-mar-20 12:43

Katarina skrev:Jag tycker ni ska kika på Upphovsrätten innan ni börjar prata om kopiering.

Yes det är ingen här som har sagt att det är lagligt att kopiera, det här är inte en tråd om vem som vet bäst, lag och rätt utan det handlar om åsikter. Som vanligt har det inte heller undgår någon att det är olagligt.

tcastudios skrev:Dina argument är samhälls omstörtande, med andra ord i allra högsta grad politiska. Kan du inte se saker i ett större perspektive än att Leka ska vara gratis är ditt samhälls ansvar högst begränsat.

Ja det är klart att dom är politiska och jag har tidigare i tråden deklarerat min samhällssyn, så läs det innan du skriver att jag inte kan placera saker i ett större perspektiv!

EDIT: Det jag menade förut var att kreativitet inte handlar om att sprida sina budskap.

Ärligt talat - samhällsomstörtande? Är du säker på att du är seriös med det? :)

tcastudios_
Kontakt:

Inläggav tcastudios_ » 2007-mar-20 13:19

Hej Djb, ja följden av dina åsikter blir att du vill ha ett annat samhälle, ett
samhälle som grundar sig på andra ekonomiska grunder än det vi har nu.
Det har genom historien utförts en hel del experiment med tex plan ekonomi med blandade resultat.
Det minst dåliga alternativet verkar historiskt vara marknads ekonomi.

Marknads ekonomi drivs till stor del av tillgång och efterfrågan.
Om efterfrågan är större än tillgången blir varans värde högre.
Fler aktörer ser en marknad att konkurera på med följd att tillgången
ökar igen och priset pressas ner och varor blir bättre.

Kontentan blir att alla är beroenda av varandra.

Annars är jag lika seriös som du som har åsikten att det är ok att stjäla.

mvh
Lennart

Återgå till "Licenshantering"