Vad är er policy?

Frågor om licenshantering för Cinema 4D besvaras här.
Hexster

Inläggav Hexster » 2007-mar-20 13:49

Att påstå att det inte är ok att stjäla en kamera pga någon blir drabbad medan det skulle vara ok att piratkopiera ett datorprogram pga ingen blir drabbad är lite märklig.

Skulle det i så fall vara ok om jag stjäl en kamera från någon och lämnar 1500 kronor i ett kuvert till den förra ägaren för att täcka självrisken? I så fall har han ju inte förlorat något utan fått en ny kamera utan att det kostar honom något?

Lennart (tcastudio) jag håller helt med dig. Bra skrivet.

// Hexster

urban -art-

Inläggav urban -art- » 2007-mar-20 14:28

Fattar inte vad problemet är. Hur stor skada tror ni t.ex. maxon tar om en 15 årig kille tankar deras program och leker med 3d därhemma? Konkurs? Nej tror inte det. Det är inte precis som om folk fildelar för att kunna sälja programmet och köpa knark, vilket verkar vara de flestas uppfattning här på forumet.

Se det från den ljusa sidan istället. Om det inte vore för fildelningen så skulle marknaden inte utvecklas.

Vi säger t.ex. kalle 15 år har alltid undrat hur de gör dom där filmerna som "hitta nemo" och "superhjältarna". Han laddar ner c4d och börjar leka. Tack vare detta får han upp ögonen och utbildar sig till modellerare. Han startar sin egen firma med 25 anställda och köper 25 liscenser till c4d. Förklara _EXAKT_ för mig vad maxon har förlorat på det.

Visst det finns gratisprogram och så, men ni kan inte mena på fullt allvar att man kan komma någonstanns med dom. Isåfall så kan ni ju alla byta från photoshop till gimp ellerhur?

Samma med musikbranchen, de verkar inte iheller förstå att fildelningen gynnar dem. Ta bara basshunter som exempel, utan fildelning så skulle han aldrig "slått igenom" med boten anna.

Verkar bara som vissa redan har bestämt sig att det ska vara fel, och står fast vid det utan att tänka på det ur ett annat perspektiv. Tack och hej...

Katarina

Inläggav Katarina » 2007-mar-20 14:29

Djb skrev:Yes det är ingen här som har sagt att det är lagligt att kopiera, det här är inte en tråd om vem som vet bäst, lag och rätt utan det handlar om åsikter. Som vanligt har det inte heller undgår någon att det är olagligt.

Nä, tråden var från början vad ens åsikt var och jag bidrog med min (även om den ibland inte alltid är vad man skulle vilja läsa men frågar man får man svar). :)
Skärmen har en tendens att glöda när man surfar in här på tråden, jag tyckte det kunde vara bra att bidra med vad lagen säger innan det hettar till alltför mycket. :)
Senast redigerad av 1 Katarina, redigerad totalt 2007 gånger.
MVH Katarina

Katarina

Inläggav Katarina » 2007-mar-20 14:49

urban -art- skrev:Förklara _EXAKT_ för mig vad maxon har förlorat på det.

De förlorade intäkten på den första licensen, där har du svaret. :)
Den + alla andra tusentals kopior världen över. Om bara en enda olagligt använt en licens gör inte mycket ekonomiskt minus för dom men det är dock ändå ett minus i kassan och för det andra finns det tusentals typer som ”Kalle 15 år” över hela världen, den lilla ån blir till slut en stor sjö.

urban -art-, inte skulle väl du vilja göra en skitsnygg 3D-bild som nån annan stjäl och påstår vara hans verk i en tidning, som dessutom ger honom 1:a pris? Eller utvecklar ett spel som nån snor och fixar en massa kopior på? Spel som du suttit under tusentals timmar på din fritid och skapat? Och på köpet är så fräck att denne någon varumärkesskyddar din idé, produkt och t o m ditt namn? Jag tror inte du tycker det är helt okej. ;)
MVH Katarina

tcastudios_
Kontakt:

Inläggav tcastudios_ » 2007-mar-20 14:57

urban -art- skrev:Fattar inte vad problemet är. Hur stor skada tror ni t.ex. maxon tar om en 15 årig kille tankar deras program och leker med 3d därhemma? Konkurs? Nej tror inte det. Det är inte precis som om folk fildelar för att kunna sälja programmet och köpa knark, vilket verkar vara de flestas uppfattning här på forumet.

"Problemet" är att vi alla har att rätta oss efter de spelregler som vi i ett demokratiskt samhälle har röstat fram. Vi har vägar med hastighets begränsning för att i möjligaste mån vara säkra. Om du kör 160 på en 70 utan att polisen "tar" dig händer naturligvis inget. (Det var säkert kul, dock!). Kör du av vägen och dör drabbas vi lite grand direkt, det kostar inte så mycket att dö, men vi förlorar din insats i samhället.
Kör du av vägen och blir invalidiserad för livet kostar det oss andra miljoner under din livstid.
Så att göra som man själv vill drabbar på ett eller annat sätt någon annan, alltid.

urban -art- skrev:Se det från den ljusa sidan istället. Om det inte vore för fildelningen så skulle marknaden inte utvecklas.

Finns mig veterligen inga belägg för.

urban -art- skrev:Vi säger t.ex. kalle 15 år har alltid undrat hur de gör dom där filmerna som "hitta nemo" och "superhjältarna". Han laddar ner c4d och börjar leka. Tack vare detta får han upp ögonen och utbildar sig till modellerare. Han startar sin egen firma med 25 anställda och köper 25 liscenser till c4d. Förklara _EXAKT_ för mig vad maxon har förlorat på det.

Vad Kalle 15 gör om 10 år har inte ett dugg att göra med Maxons ekonomi idag.
urban -art- skrev:Visst det finns gratisprogram och så, men ni kan inte mena på fullt allvar att man kan komma någonstanns med dom. Isåfall så kan ni ju alla byta från photoshop till gimp ellerhur?

Vill man komma någonstans, stjäl man inte, man skaffar sig utbildning och kunskap.
urban -art- skrev: Ta bara basshunter som exempel, utan fildelning så skulle han aldrig "slått igenom" med boten anna.

Om jag minns rätt blev hans låt stulen av en Nederländsk produktion.
Vad jag tycker om låten lämnar vi därhän...:)
urban -art- skrev:Verkar bara som vissa redan har bestämt sig att det ska vara fel, och står fast vid det utan att tänka på det ur ett annat perspektiv. Tack och hej...

Det finns flera perspektiv. Oftast är ett av dom lagligt, andra inte.

nvh
Lennart
R10.5 SB | OSX | SteadyCAMPRO

pixel8_
Kontakt:

Inläggav pixel8_ » 2007-mar-20 15:12

Hexster skrev:Att påstå att det inte är ok att stjäla en kamera pga någon blir drabbad medan det skulle vara ok att piratkopiera ett datorprogram pga ingen blir drabbad är lite märklig.

Jag försökte inte säga att det var OK att piratkopiera, men har ändå svårt att se det som samma typ av stöld. Om jag smäller en smällare i mitt hus eller spränger bort en ko på en åker måste vara ungefär samma sak då också?.

Om någon skaffar sig en kloningsapparat och klonar hans kamera utan att han märker det skulle nog gå att jämföra bättre.

En lagbok bestämmer inte vad jag har för åsikter men jag väljer nog att följa lagboken för mitt eget bästa.

Orkar inte vara sur och negativ pga ytterligare en grej som inte är riktigt som den ska i världen...

// m

Hexster

Inläggav Hexster » 2007-mar-20 17:07

urban -art- skrev:Fattar inte vad problemet är. Hur stor skada tror ni t.ex. maxon tar om en 15 årig kille tankar deras program och leker med 3d därhemma? Konkurs? Nej tror inte det.

De som tar den stora skadan är kanske inte Maxon utan de bolag som tillverkar och säljer billigare alternativ som han kanske hade köpt av annars om han inte hade piratkopierat C4D.

Har man råd med en dator, så har man råd att köpa program. Kanske inte alla som man vill ha, men då får man nöja sig med de som man har råd med. Jag skulle vilja ha en Ferrari men har bara råd med en Renault. Då får jag nöja mig med det.

Sådana här diskussioner spårar alltid ut, så vi kommer inte att komma fram till ett avslut här.

Faktum är att det är olagligt att piratkopiera datorprogram. Inga bolag tjänar på att deras program piratkopieras. Det är bara lögn. Visa mig ett exempel på ett bolag som tjänar pengar på att deras program piratkopieras. De enda som tjänar pengar på det är PirateBay och liknande ljusskygga element.

Om det hade varit ok att piratkopiera för hemmabruk så hade många bolag som utvecklar program för hemmaanvändare fått slå igen.

// Hexster

Användarvisningsbild
kickro
Kontakt:

Inläggav kickro » 2007-mar-20 20:05

Det är inte någon som tjänar pengar på piratkopiering. Inte piratebay som lever på donationer av pirater och inte tillverkarna / återförsäljarna.

urban -art-

Inläggav urban -art- » 2007-mar-21 13:15

Hur kan du jämföra fortköring med fildelning? Det säger väl allt gör det inte?
Men det är synd att majoriteten av svenska befolkningen är för fildelning, och senast jag kollade så lever vi i en demokrati. Och hur kan du säga att vad kalle gör inte har något med maxons ekonomi att göra? Om han inte hade tankat programmet hade han alridrig blivit intresserad, och då hade han aldrig blivit en kund. Ni kommer med så dåliga argument att det är tramsigt....

tcastudios_
Kontakt:

Inläggav tcastudios_ » 2007-mar-21 13:49

urban -art- skrev:Hur kan du jämföra fortköring med fildelning? Det säger väl allt gör det inte?

Ja, det säger väl allt. Det finns folk som gärna kör för fort. Det blir inte lagligt bara för att många vill.
urban -art- skrev:Men det är synd att majoriteten av svenska befolkningen är för fildelning, och senast jag kollade så lever vi i en demokrati.

Se ovan. Demokrati innebär -inte- att det blir lagligt att göra saker bara för att många gör det. Man kan däremot i val rösta fram önskade förändringar. Det finns tom ett parti för det du vill!
Det är så elementärt det kan bli.
urban -art- skrev: Och hur kan du säga att vad kalle gör inte har något med maxons ekonomi att göra? Om han inte hade tankat programmet hade han alridrig blivit intresserad, och då hade han aldrig blivit en kund. Ni kommer med så dåliga argument att det är tramsigt....

Se tidigare om hur ett företag kan och får drivas och under vilka förutsättningar.
Det går aldrig att bevisa sina åsikter på hypotetiska antaganden.
(Inte om man vill vara trovärdig)
Den som klarar det lär få Nobelpris i ekonomi ganska omgående.

mvh
Lennart

Hexster

Inläggav Hexster » 2007-mar-21 14:00

urban -art- skrev:Och hur kan du säga att vad kalle gör inte har något med maxons ekonomi att göra? Om han inte hade tankat programmet hade han alridrig blivit intresserad, och då hade han aldrig blivit en kund.

Jag har aldrig tankat hem någon illegal version av C4D och jag blev ändå intresserad. Det är därför som det finns en demo version att ladda hem från Maxons hemsida.

// Hexster

Katarina

Inläggav Katarina » 2007-mar-21 14:25

På 30 dar hinner man långt och ledigt hinna utvärdera programmet om det motsvarar det man söker, jag tror inte man behöver fler dar än så.
MVH Katarina

tcastudios_
Kontakt:

Inläggav tcastudios_ » 2007-mar-21 14:32

kickro skrev:Det är inte någon som tjänar pengar på piratkopiering. Inte piratebay som lever på donationer av pirater och inte tillverkarna / återförsäljarna.

De som använder piratkopierade program tjänar på det eftersom dom slipper betala.
Och finns det någon som tjänar så finns det någon som förlorar.

Rent tekniskt, om man laddar ner ett program och bara låter det ligga på disken, så har ingen varken tjänat eller förlorat. Det är förvisso redan där olagligt.

Men så fort du startar programet och ritar ett streck har tillverkaren förlorat sin ersättning för alla tusentals timmar av arbete.
Ett program är en funktion som man betalar för.

Att på alla sätt hävda sin rätt att använda program utan licens kan inte leda till något annat än att stöld är ok.

mvh
Lennart

urban -art-

Inläggav urban -art- » 2007-mar-21 14:42

Man kommer inte särskit långt på en trial verison som vara i 30 dagar om man är 15 år och får 950 kr i månaden. Äldre generationer bryr sig helt enkelt inte. "så länge jag har det bra så är jag nöjd" det är princip så ni menar. Men men, ungdomarna får väl gå ut och slåss eller något istället.

Katarina

Inläggav Katarina » 2007-mar-21 14:53

urban -art- skrev:Men men, ungdomarna får väl gå ut och slåss eller något istället.

Hör nu här, nu blir jag snart lite förbaskad. Ville jag ha nåt fick jag minsann JOBBA för att få mina saker och jag tycker gott att en tonåring kan försöka göra nåt för att nå sina mål istället för att sitta på rumpan med armarna i kors och fräsa.
MVH Katarina

Återgå till "Licenshantering"