Vad är er policy?

Frågor om licenshantering för Cinema 4D besvaras här.
urban -art-

Inläggav urban -art- » 2007-mar-21 17:30

Mjo, men har du som tonåring varit ute och letat jobb på senaste tiden? Inte en dans på rosor precis, man får vara glad om man kan få ett sommarjobb för kommunen vilket i praktiken är slavarbete.

Hur många tror du det är som anställer ungdomar, när det finns hur mycket billig arbetskraft som helst. Man kan inte bara "skaffa" ett jobb. Sen att man går i skolan och inte kan jobba vilka tider som helst underlättar inte särskilt mycket det iheller. Tro mig om det hade funnits fler jobb så hade fler ungdomar jobbat. Men hur är det möjligt när jobben inte ens räcker till folk som har gått ut skolan? Men om du kan fixa ett jobb i Malmö så skicka gärna pm till mig så tar jag det utan tvekan.

Användarvisningsbild
Rags
Kontakt:

Inläggav Rags » 2007-mar-21 19:29

tycker den här tråden verkar spåra ur rätt rejält nu. Håller med Hexter - den leder inte någon vart. Det börjar mer och mer likna en sandlådedebatt...

Som det sagts: Snus är snus om än i gyllene pottor. Kalla saker och ting vid sitt rätta namn - stöld är stöld. Har hållit på med PC/Mac sedan mitten på 1980-talet. På den tiden fanns det redan illegal kopiering. Skillnaden är att numera är det fler som håller på och det är lättare. Försök ladda ned Cinema med en baudrate på 2400 så fattar ni vad jag menar. Då var det några datanördar - numera en försvarlig del av användarna. Såg en statistik som sa att ca 60 % av Kanadas ungdomar håller på med fildelning. Såg en annan siffra - 30 miljoner amerikaner (sug på den siffran) laddar ner film från internet. Oooopppppsss - man kan kanske förstå om det här intresserar filmbolag etc.

Har inte råd - jaha, joho. Så det faktum att det finns studentlicenser och gratisversioner (legala) av de här programmen är tydligen ointressant. Maya och Softimage har t.ex. Learning Editions av sina program. Min först aversion av C4D fick jag gratis (6CE) från Computer Arts. Obegränsad förutom rendering 640 x 480. För 800:- ca kunde man ta bort den begränsningen. Sama sak med Vue. Version 3 gratis - tjackade manualen för en struntsumma och, hey presto, jag kunde registrera programmet och köpa upgrades.

Man måste alltid ha det bästa när det gäller mjukvara. Att köra i billigare program är inte detsamma som 3DS, Maya, Cinema etc. Däremot att måla eller rita kan man göra med vilken skit som helst. Tyder bara på att man inte har jobbat med de sakerna fysiskt. Det är, tro mig, en jäkla skillnad att jobba med t.ex. Promarkers kontra de billigaste tushpennorna från säg ÖB. Vilket inte innebär att de sämsta pennorna i duktiga händer inte kan skapa underverk. Jag har sett grejor gjorda i gratisprogram och "enklare" mjukvaror som är helt enastående. Själv har jag t.ex. Hexagon, en modellerare som i vissa fall är överlägsen Cinema. Detta innebär INTE att jag föredrar Hexagon - jag har den som komplement - men jag har sett saker som andra gjort som kan göra mig grön av avundsjuka. Jag ser det litet som lära sig krypa innan man kan gå. Man lär sig grunderna i 3D lika bra via Wings t.ex. som Cinema. Man kan lära sig jäkligt mycket om bildredigering via Gimp.

Det jag har svårast med är snacket om att det bara är stöld om man kan ta på det som stjäls (om jag förstått argumentet rätt..) - dvs kopiera är inte stöld. OK - så jag skriver en manual som jag säljer via nätet säger vi. Om någon olagligt kopierar den, dvs utan att pynta till mig, är det inte stöld. Däremot om man snor en hardcopy - då jäklar kan man tydligen hänga dem uppochner i en lyktstolpe... Ursäkta mig men jag har små händer och fattar litet. Var är skillnaden?
Enligt resonemanget är det OK om jag fixar en av Bazzes modeller från hans hemsida och fildelar den. Då är det inte olagligt av er andra att kopiera den. Bazze förlorar ju inget eftersom man inte kan ta på modellen!!! Wow, att jag inte tänkt på det förr. alltså.....!!!!!!
Ok så stöld är inte alltid stöld. Då är alltså inte hedersmord mord heller då. Ett stort antal människor i världen tycker ju det är OK - om många tycker det är bra, ja då är det bra. Man kan applicera den här logiken på många saker och få samma svar - t.ex. att förintelsen var OK för att en majoritet var för (flera icke-judar än judar), Lennart jämförde ju vänligt nog med fortkörning. Men av svaren i tråden att döma så får man inte dra ut det här till sin logiska knsekvens. Tyvärr får korkade personer som jag inte svar på när det är mindre olagligt/helt lagligt och inte från de inläggen.

Det som är rätt tydligt i den här debatten är att vi som är emot är till största delen sådana som lever på att göra "intellektuell egendom". De som är emot vill ha allt vi gör utan att betala för vi är så himmla överbetalda i alla fall. OK - fair enough. Av senaste inlägget att döma så är det ett hårt liv utanför vår bekväma bubbla. I och för sig är jag rätt säker på att det finns jobb även i Malmö-området. Prova t.ex. åldringsvården eller liknande. De brukar vara väldigt flexibla vad gäller arbetstid o.dyl. Nu vet jag inte exakt hur gamal du är så det kan ju bli vissa problem om du är typ <15 eller så. Men som en parantes kan jag ju säga att jag själv gjorde 200 ansökningar innan jag fick mitt första, riktiga, jobb. Det var med största sannolikhet innan du var född - så det var inte bättre förr, tro mig.
Jag misstänker att vad vi ser i den här debatten till viss del är en generationsfråga också. Har fått en känsla av att det är föräldrar/äldre syskon mot "kidsen" typ.

Hobbyverksamhet förresten - när börjar och slutar saker och ting. Det är jättetrevligt att värna om hobbyverksamhet. Jag använder själv mina program till stora delar för det. Men var går gränsen? Är det bekant att man kan tjäna pengar på sin hobbyverksamhet utan att det är olagligt eller så(kika på skatteverkets hemsida)? Varför ska just det som finns i "cyberspace" vara gratis till hobbyverksamhet? Varför inte allt? Shit - jag kör cross som hobby - alltså kan jag sno soppa från macken. Nä visst ja, det går ju att ta på......

Slutligen vad gäller copyright/upphovsmannarätt - det handlar inte enbart om pengar. Visst det är kul att få pynt för det man gör - till och med livsviktigt - men det handlar framförallt om att kunna bestämma över det man gjort. Jag skulle definitivt inte göra vågen om det jag gjort helt plötsligt användes av vissa organisationer som jag inte tycker om. Jag vill kunna kontrollera när, var. hur och vilket sammanhang mina saker används. Att sticka kniven i copyright är enligt min mening idioti.

Vad man kan diskutera och som är betydligt mer givande däremot är vissa tankar kring att man vill skärpa de regler som finns idag. Idag gäller upphovsmannarätten från det att "verket" är gjort ända till 70 år efter upphovsmannens död. Vissa vill förlänga, alt. ta bort den begränsninge helt. man kan diskutera om man ska kunna registrera vad som helst, och därmed förhindra användande av t.ex. vissa ord el.dyl. Då kan man till slut hamna i totalt mörker som jag ser det. tyvärr bidrar en debatt typ den här tråden inte till något kring detta. Skärpningen som nämnts kan till viss del ses som ett resultat av dett i stället.

//Ragge

Katarina

Inläggav Katarina » 2007-mar-21 21:44

urban -art- skrev:Mjo, men har du som tonåring varit ute och letat jobb på senaste tiden? Inte en dans på rosor precis, man får vara glad om man kan få ett sommarjobb för kommunen vilket i praktiken är slavarbete.

Nå, om jag ska berätta så tvättade jag bilar för att få ihop lite pengar, stövlade in på en bilfima helt enkelt och frågade om jag fick göra nåt nyttigt mot lite betalt. :)
Jag hängde ibland på ungdomsgården och hjälpte till i kaféet, för det fick jag en klen slant också men jag hade jobbat ihop allt själv även om det inte var vad jag ville göra eller gav nån lön att skryta över men det var bättre än inga pengar alls i alla fall. :)
Senare dök ett ungdomsjobb på ett tryckeri upp som gav 1.300:-/mån. Som hyra fick pappa behålla barnbidraget (750:-), jag nöjde mig med min lön på 1.300:- och då köpte jag röka (ung & dum som rökte på den tiden), kläder, gick på bio och käkade på McDonald's ibland.

Innan jag flyttade hemifrån hade jag nånstans mitt på vägen köpt in allehanda grejer som bestick, lakan, tallrikar, muggar och allt som behövs och började med att hyra i 2:a hand med möbler. Under tiden jag jobbade sparade jag ihop till egna möbler så vartefter bytte jag ut det som inte var mitt till egna möbler och allt. Får också tillägga att innan jag flyttade hemifrån vid 19 års ålder hade hunnit med ett gymnasium också. =)

Så på med ett leende och sträck på ryggen, ge inte upp för till slut kommer ett jobb. :-)
…och det var inte bättre förr, det var precis lika knepigt även då.
MVH Katarina

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2007-mar-22 22:49

Jag ser att många redan har skrivit mycket bra svar och även passat på att kommentera att det är vi på Creative Tools som driver detta forum.

Det händer mycket i världen just nu när det gäller media. Det är många åsikter som måste vädras och debatteras för att till slut etableras som norm. Hur det blir i framtiden kan jag inte sia tyvärr. ;)

Eftersom vi bland annat lever på att sälja och utbilda i 3D-program, är det viktigt för oss att marknaden styrs av vettiga och friska krafter. Med andra ord menar jag att så många som möjligt betalar för de program som de tjänar pengar på. Detta är så enkelt och rakt på sakt att man inte ens borde behöva tänka två gånger för att förstå det.

Använder man ett program för att tjäna pengar och det är ett kommersiellt program, då skall man betala för sig. Så är det.

Vi vet dock alla att en stoooor massa personer ägnar sig åt att använda program utan att betala för det. Vi vet det, ni vet det och programtillverkarna vet det. Utan att det står skrivet svart på vitt kan man dra slutsatsen att de flesta programtillverkare ser mellan fingrarna på detta och struntar i om hemmapulare använder knäckisar eller inte.

Rättare sagt så struntar de inte i det. För ju fler som använder ett program, mer eller mindre lagligt, desto mer populärt blir det och det i sin tur ger marknadsexponering. Det i sig är värt något.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är tror att ingen hemmapulare behöver känna sig jagad av att testa ett program eller två. En vacker dag kanske man blir mer än hemmapulare och vill tjäna pengar på sin 3D-talang. Då tycker jag att plånboken bör komma fram så att programtillverkarna kan få sin del av kakan och fortsätta att göra programmet bättre och vi som säljer det kan få inkomst för att kunna lära ut programmet och ge support till de som behöver det.

Jag skrev nyss att jag inte kan sia framtiden. Men jag kan gissa lite... kanske ;) Den som har följt utvecklingen på senare år när det gäller programvara under öppen källkod har säkert sett att det har hänt enorma framsteg. Dessa program kan man använda, distribuera, jobba med och tjäna pengar utan att betala ett ända öre. Allt detta utan att behöva knäcka filer eller skriva in serienummer... det finns nämligen inga serienummer där. Det om inget annat kommer att ge programtillverkare mera huvudbry än en och annan 16-åring som kör hemmaversioner av kommersiella 3D-program.

Användarvisningsbild
Djb

Inläggav Djb » 2007-mar-23 0:38

För mig som trådskapare känns det väldigt bra att få ett seriöst svar från en av administratörerna. Det är bra att man slipper se *TRÅD LÅST* /mod som man ofta gör på andra forum när folk är och sniffar lite på gränserna. Jag måste säga att jag håller med Paulo Kiefe om i stort sett allt. Det var ungefär det som jag försökt presentera själv.

Det är kul, tycker jag, att en debatt har startats och att många åsikter har visat sig hittills och framförallt att det har varit en öppen diskussion och förvånansvärt lite personangrepp. (inga?)

Jag kan fullt ut respektera olika människors åsikter. Ragge har argumenterat för att han tycker nåt som är annorlunda än jag tycker, men argumenten är starka och grundade så det är respekterat.

Det enda som är lite tråkigt är när folk säger att vi inte kommer någon vart, för det gör vi väl? Jag måste sova snart. Men det är kul att det är uppmärksammat! som sagt...

Didrik

Ps. Stöld är inte detsamma som stöld ;)

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2007-mar-23 0:44

Jag håller med om att denna tråd var ovanligt sansad. :) Ämnet är nämligen mycket hett. Jag kan förresten intyga att en högt uppsatt Autodesk-chef (för att nämna ett exempel) själv sade att de inte ser hemmapulare som något problem. De riktiga problemen är på ett helt annat ställe. :)

Gonatt på dig med. :)

urban -art-

Inläggav urban -art- » 2007-mar-23 8:28

Mycket bra skrivet paulo, det är bra att ni inte låst tråden. Detta är trots allt ett forum, det är mening att alla ska kunna uttrycka sina åsikter.

Användarvisningsbild
Rags
Kontakt:

Inläggav Rags » 2007-mar-24 11:48

Jag håller helt med Didrik och Urban. Snyggt jobbat av Paolo & co att ha så pass högt i tak som man har på det här forumet. Jag tycker också att inläggen höll sig på från att urarta, även om det började kännas litet svajigt på slutet. Det här är som sagt ett hett ämne.
Paolos inlägg visar att sanningen ligger någonstans i mitten (som vanligt).
//Ragge

Återgå till "Licenshantering"