Export till *.3ds format.

Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 191
Blev medlem: 2003-jun-17 22:22
Ort: Uppsala - Sweden
Kontakt:

Export till *.3ds format.

Inläggav Andy » 2008-okt-14 12:50

Hej

Jag försökte nyligen exportera några objekt till *.3ds format men lyckades inte. Filen sparades inte! Jag kör 3dsmax 2009. Efter ett tag kolappsade jag alla objekt och attache till ett... utan resultat. Alla objekt är i skala 1:1 - metriska enheter. Det är ganska kompex byggnad jag ska exportera. Finns något begränsnning i exporter som t ex. antal polys som man kan exportera?

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator
Inlägg: 4022
Blev medlem: 2003-jun-17 15:18

Re: Export till *.3ds format.

Inläggav Joakim Svärd » 2008-okt-14 14:44

Andy skrev:antal polys som man kan exportera?


Japp, 64 000 om jag inte missminner mig. (Ganska stor risk iofs)

.

Användarvisningsbild
cilia
Moderator
Inlägg: 585
Blev medlem: 2004-apr-28 15:42
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Export till *.3ds format.

Inläggav cilia » 2008-okt-14 16:27

64 000 per objekt är det väl...
Jag har exporterat en scen till .3ds med totalt 80 000 polygoner men fördelat på flera objekt.

Så bara du inte attachar dom till ett enda objekt och ser till att alla enskilda objekt är under 64 000 så ska det fungera.
-Save me Jebus-

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator
Inlägg: 4022
Blev medlem: 2003-jun-17 15:18

Re: Export till *.3ds format.

Inläggav Joakim Svärd » 2008-okt-14 16:39

cilia skrev:64 000 per objekt är det väl...


Ah, tackar - jag sa ju att jag inte riktigt minns. :)

.

Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 191
Blev medlem: 2003-jun-17 22:22
Ort: Uppsala - Sweden
Kontakt:

Re: Export till *.3ds format.

Inläggav Andy » 2008-okt-14 17:22

cilia skrev:64 000 per objekt är det väl...
Jag har exporterat en scen till .3ds med totalt 80 000 polygoner men fördelat på flera objekt.

Så bara du inte attachar dom till ett enda objekt och ser till att alla enskilda objekt är under 64 000 så ska det fungera.


Konstig nog. Jag detachade ett objekt och raderade resten. När jag försökte exportera ett enda vägrade 3dsmaxen spara den till 3ds format...skummt.

Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 191
Blev medlem: 2003-jun-17 22:22
Ort: Uppsala - Sweden
Kontakt:

Re: Export till *.3ds format.

Inläggav Andy » 2008-okt-14 17:42

Andy skrev:
cilia skrev:64 000 per objekt är det väl...
Jag har exporterat en scen till .3ds med totalt 80 000 polygoner men fördelat på flera objekt.

Så bara du inte attachar dom till ett enda objekt och ser till att alla enskilda objekt är under 64 000 så ska det fungera.


Konstig nog. Jag detachade ett objekt och raderade resten. När jag försökte exportera ett enda vägrade 3dsmaxen spara den till 3ds format...skummt.


Jag tror att jag hittade lösningen.

Det hjälper inte att bara kollapsa stacken och optimera objekt. Även med ett objekt som jag skrev ovan gick inte att exportera. Men då bytte jag textur från Multi/Sub object till standard och vipps kunde jag exportera. Jag ville nämligen exportera alla objekt till 3ds formatet för att kunna importera dem till SketchUp. Då öppnas objekt i SketchUp med texturer på, så slipper man där texturera om det hela.


Återgå till "3D-filformat - Import - Export"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster