solidworks --:> 3dsmax problem

Användarvisningsbild
jojomondag
Inlägg: 344
Blev medlem: 2004-aug-21 19:46
Ort: Malmö
Kontakt:

solidworks --:> 3dsmax problem

Inläggav jojomondag » 2006-feb-04 16:14

Finns det något sätt at få en fil ifrån tex solidworks till obj format?

Eller vad hade varit det lätaste att göra om jag vill få en fil ifrån solidworks till 3dsmax?
What we do in life echoes in eternity.

www.josefnobach.se

Användarvisningsbild
Maximus3D
Inlägg: 2170
Blev medlem: 2005-apr-14 22:07
Ort: Norrlänning (i Göteborg)
Kontakt:

Inläggav Maximus3D » 2006-feb-04 16:31

Testa kanske att exportera från SolidWorks som IGES eller liknande
format vilket du kan importera i 3dsmax, borde ge dig hyfsat resultat.

/ Max

100%Jesus
Inlägg: 351
Blev medlem: 2004-jul-19 14:24
Kontakt:

Inläggav 100%Jesus » 2006-feb-04 17:36

Helt rätt.

Spara filen i IGES, sen är det bara att importera den i max.
Det negativa är att många ytor blir felvända och fattas ibland helt.
Peace Out ;)

Jawg hawr ayweyn ein reejser-mewtoosewkel

Användarvisningsbild
jojomondag
Inlägg: 344
Blev medlem: 2004-aug-21 19:46
Ort: Malmö
Kontakt:

Inläggav jojomondag » 2006-feb-04 22:47

förlåt men detta visste jag redan det var jag som ställde en olar dålig fråga jag frågar såhär istället vad är det bästa sättet att convertera en surface/nurbs yta ifrån ett cad program till polygoner i tex 3dsmax?
What we do in life echoes in eternity.

www.josefnobach.se

Användarvisningsbild
Maximus3D
Inlägg: 2170
Blev medlem: 2005-apr-14 22:07
Ort: Norrlänning (i Göteborg)
Kontakt:

Inläggav Maximus3D » 2006-feb-05 0:22

Ok, formulera dig bättre nästa gång. Kan inte inte konvertera den
importerade IGES modellen till polys i 3dsmax då ? låter ju som om det
borde fungera..

/ Max

Användarvisningsbild
Albin Hasselström
Inlägg: 435
Blev medlem: 2005-feb-24 13:38
Ort: Göteborg

Inläggav Albin Hasselström » 2006-feb-05 16:32

Jag exporterar alltid i .stl format från Solidworks för 3dsmax. Under options i sparrutan i solidworks kan man ställa in hur "detaljerad" nurbs ytan ska bli.
Alternativet "Coarse" (stavning) är tillräckligt.
Importera sedan i Max och kryssa i rutan "Auto weld"

msundell
Inlägg: 6
Blev medlem: 2006-aug-21 10:46

Inläggav msundell » 2006-aug-22 0:40

Okino PolyTrans Plugin (inkl. CADPACK) importerar SolidWorks assemblies samt parts direkt till 3dsMAX. Dock krävs fullständig licens för att modifiera triangulering av ytor. Annars rekommenderas att använda STL som format, bär även assembly struktur är mycket användbart.

Användarvisningsbild
Heero
Inlägg: 2256
Blev medlem: 2004-aug-30 22:33
Ort: Västerås
Kontakt:

Inläggav Heero » 2006-aug-22 20:56

Spara som i .STL, det brukar jag använda varje gång nästan. Det ska funka fint då! :)

Jeppe

Användarvisningsbild
aszazeroth
Inlägg: 206
Blev medlem: 2006-aug-18 15:42
Ort: Höör, Skåne
Kontakt:

Inläggav aszazeroth » 2006-aug-24 12:49

Intressant... stötte på denna importen senast idag. Provade .STL och det funkade bra
________________________________
The Impossible only takes longer time
www.dragondesign.se
________________________________

Användarvisningsbild
JediHopper
Inlägg: 662
Blev medlem: 2003-jun-16 14:55
Ort: Lycksele Sverige
Kontakt:

Inläggav JediHopper » 2007-sep-07 11:00

msundell skrev:Okino PolyTrans Plugin (inkl. CADPACK) importerar SolidWorks assemblies samt parts direkt till 3dsMAX. Dock krävs fullständig licens för att modifiera triangulering av ytor. Annars rekommenderas att använda STL som format, bär även assembly struktur är mycket användbart.

Vad menas med fullständig licens, jag har en polytrans och Cad-pack, är inte det tillräkligt.
Sitter och försöker importera och konvertera en Solid works fil, men finns det nåt sätt att reducera antalet polygoner samt att varje face blir ett separat objekt, så nu sitter jag med 11540 objekt, finns det någon genväg att svetsa ihop delarna bättre. Har börjat ta in varje part och modelrat till den i MAX men det känns lite tidsödande.

Användarvisningsbild
JediHopper
Inlägg: 662
Blev medlem: 2003-jun-16 14:55
Ort: Lycksele Sverige
Kontakt:

Inläggav JediHopper » 2007-sep-07 11:11

Satt lite i Polytrans, blev bättre att ta in dom där istället för direkt i MAX.
Trodde det skulle göra samma sak.

Användarvisningsbild
JediHopper
Inlägg: 662
Blev medlem: 2003-jun-16 14:55
Ort: Lycksele Sverige
Kontakt:

Inläggav JediHopper » 2008-mar-28 11:44

Hur fixar man bort alla trianglar som blir vid convertering i Okino polytrans.
Finns det nåt sätt eller måste man leva med att dom finns där.

Användarvisningsbild
JediHopper
Inlägg: 662
Blev medlem: 2003-jun-16 14:55
Ort: Lycksele Sverige
Kontakt:

Re: solidworks --:> 3dsmax problem

Inläggav JediHopper » 2009-jan-08 11:38

Jippi, hittade en lösning på mitt problem, att jag inte provat denna lilla sak tidigare.
Men nu testade jag bara att köra optimize modifiern och klicka i Autoedge, blev genast mycket bättre, skulle ha sparat många timmar om jag hade kollat på denna tidigare.
Fick just ner modellen från 80000 poly till 33000 och i samma kvalitet

BlueLotus
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-dec-04 12:34

Re: solidworks --:> 3dsmax problem

Inläggav BlueLotus » 2013-dec-04 12:50

I was always searching for a file from tex solidworks to obj format. Thanks for sharing this here, I have tried exporting from SolidWorks as IGES and seems this is what I was looking for. Thanks for the help.







______________________________
Ellery
Windows 7 support now


Återgå till "3D-filformat - Import - Export"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster