Animates inofficiella 2D Workshop

I denna avdelning lämnas utrymme för alla sorters skaparkonst, både analogt och digitalt, 2D eller 3D, samt musik och ljud. Det kan t.ex. gälla målning, teckning, fotografering, skulptering i lera, trä, mm, film, video, stop-motion, osv. Du väljer själv tekniken, program och verktyg. Fritt skall det vara och här kan du publicera det!
Gustav Göransson
Moderator
Kontakt:

Inläggav Gustav Göransson » 2006-jul-05 20:43

Inledning och Syfte:

Hallå allesammans! Jag tycker mig se en svag tendens att intresset för teckning och måleri har ökat här på animate på sistone. Fler och fler visa vad de kan åstadkomma vid sidan av 3ds MAX.Vissa av oss är väldigt erfarna andra totala nybörjare och många som jag själv någonstans där mittemellan. Därför tänkte jagatt vi skulle kunna dra nytta av det genom denna tråd. Så känner du för att förbättra på dina kunskaper så tveka inte, ALLA är välkomna att delta i denna tråd!

Utförande:
Jag tänkte mig att denna tråd ska vara ganska fri. Jag överlåter det till var och en bestämma vad de vill rita men det ska ske på ett vilkor:
Dela med dig!
Själva syftet med denna tråd är att vi byta erfarenheter och på så sätt lära oss av varandra, därför är det väldigt viktigt att vi delar med oss hur vi gör.

Ett bra sätt att illustrera hur du gått till väga är att spara vid olika stadium och sen lägga upp bilderna här så man kan se hur målningen har utvecklats (se exempel). En berättande bildtext med som berättar kort fattat hur man gått tillväga (ex. vilka verktyg man använt) kan också vara väldigt bra att ha med.

Bild

För de som inte riktigt vet var de ska börja så tänkte jag samlar ihop lite övningar som man göra. Jag rekommenderar verkligen folk att prova på dessa, dels för de är bra och lärorika dels är andra som gör samma guide något att titta på och förhoppningsvis lära sig av. Men det är absolut inget krav. Huvudsaken är att man delar med sig.

Föslag på övningar:
Övning 1 – måla av en frukt (se nästa inlägg) här har ni likande guide fast mer avancerad och bättre slutresultat =P
Övning 2 - måla ett porträtt

Har du någon länk till någon bra guide eller kanske är sugen på att skriva eller har andra åsikter förslag som rör denna tråd så tveka inte att PM:a mig.

Användbara länkar

Här följer några bra länkar om ni läsa vidare på egen hand:
http://itchstudios.com/psg/art_tut.htm - Grundläggande guide
http://conceptart.org/ - bra forum
http://forums.cgsociety.org/showthread.php?t=226083 - Länkar till bra guider sidor mm.
http://www.gfxartist.com/features/tutorials - fler guider...
http://www.furiae.com/ - Linda Bergvist hemsida, här finns mycket inspration att hämta guider mm.
http://www.tascha.ch - Natascha Roeoslis hemsida, Guider inspration mm.
http://www.carloscabrera.com.ar/tutorials/ - Watch and learn, se hur ett riktigt proffs gör...

Självklart är går det lika bra att rita med paper och penna och scanna in, som att måla i dator!

Lycka till!
Senast redigerad av 6 Gustav Göransson, redigerad totalt 2006 gång.

Gustav Göransson
Moderator
Kontakt:

Inläggav Gustav Göransson » 2006-jul-05 20:44

Eine kleine photoshop guide - måla en frukt i Photoshop

Tänkte dra ett litet exempel hur man målar av en frukt (äpple i mitt fall). De flesta har nog en frukt att tillgå, så innan ni börja måla förslår jag att ni letar upp en lämplig frukt och lägg den framför er på ett vitt papper. Ett tips börja men en enkel frukt ex. ett äpple eller päron. Alltså gå inte lös på ananasen eller vindruvorna om du är ny på sånt här =P

VIKITGT: Detta här hur jag har gått tillväga, vilket inte betyder att det är så du ska göra. Alla Prova dig fram och se vilka inställningar och metoder som passa just dig. Våga experimentera!

Steg 1.
Bild

Börja med att skissa upp konturerna på det du ska avbilda.

Steg 2.
Bild
Dags att börja med att färglägga äpplet. Skapa ett nytt lager och använd en hård pensel (ca 100%) med hyfsad hög opacitet (ca 60-100%) för att förlägga äpplet. Försök att hålla dig till så några färger som möjligt (3 fungerade bra i mitt fall) som du försöker fånga äpplets färg med. Lägg märke till att jag inte målar ”knoppen” på äpplet, den spar vi till senare.

Steg 3.
Bild
Nu ökar vi på detaljnivå lite. Sänker opaciteten lite (ca 30%) men har fortfarande en hård pensel. Måla inte för detaljerat i den här fasen. Ju noggrannare detaljer du behöver måla ju mindre bör penselstorleken vara.

För att skapa mjuka övergångar från en färg till en annan så använder jag mjuk pensel men låg opacitet för att måla övergångarna. Pipetten är väldigt användbar för att plocka upp färger som ligger mellan de färger du ska ”blenda” emellan. Med denna metod får du mycket mer kontroll än om du skulle använda smudge tool. (Säg till om ni inte förstår detta så ska jag försöka förklara bättre)

Steg 4.
Bild
Vi ökar på detaljnivån ytterligare. Vi lägger även på lite highlights (heter på svenska?) och skuggor. Använd en stor mjuk pensel med låg opacitet för att måla dessa. Om man vill ha extra mycket kontroll över dessa kan man lägga dem i separata lager.

Steg 5.

Bild

Då lägger vi finishen, gör konturen skarpare målar dit ”knoppen”.
Hela äpplet tog nästa en 1h att måla. Lycka till!

Användarvisningsbild
SvantePanter

Inläggav SvantePanter » 2006-jul-05 22:23

Highlight heter högdagrar (högdager) på svenska. Bra och informativ guide!
Chuck Norris can touch MC Hammer.

Användarvisningsbild
Sebastian Ek
UNIX-Skägg
Kontakt:

Inläggav Sebastian Ek » 2006-jul-06 0:43

en trevlig idé detta :)

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2006-jul-06 12:12

Tack för den fina lektionen Gustav! :) Bra idé!

Gustav Göransson
Moderator
Kontakt:

Inläggav Gustav Göransson » 2006-jul-06 19:34

Tack! hoppas folk vill delta nu bara =), Har själv lite ont om tid för tillfället (körkort som ska tas matte som som ska räknas osv =P )

Självklart ska denna tråd användas för att posta det man har gjort, glömde nämna det.

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Inläggav Dile » 2006-jul-07 20:51

Nice ide Gustav!
jag är med :)

kommer in om någon timme igen med både
porträtt och frukt (er ?)
Concept Art, Matte Painting & Grafisk Design
Animate:
Dile goes 2D!

Användarvisningsbild
Maximus3D
Kontakt:

Inläggav Maximus3D » 2006-jul-08 15:32

Bra initiativ Gustav :) fortsätt med fler workshops nu så kommer det bli bra, kanske en workshop per vecka eller liknande..

/ Max

Gustav Göransson
Moderator
Kontakt:

Inläggav Gustav Göransson » 2006-jul-10 9:53

Maximus3D skrev:Bra initiativ Gustav :) fortsätt med fler workshops nu så kommer det bli bra, kanske en workshop per vecka eller liknande..

/ Max

=) Just denna denna workshop har jag tänkt ska vara löpande, så kan alla jobba i sin takt.

Dile skrev:Nice ide Gustav!

Hur går det? Kommer slänger själv upp lite jag gjort senare i kväll så vi får fart på denna tråd, Hoppas fler hänger på.

Användarvisningsbild
patrik28
Kontakt:

Inläggav patrik28 » 2006-jul-10 10:33

Dile skrev:Nice ide Gustav!

nää visa inte dina teckningar ditt underbarn grr :P eller visa den där du höll på med, den var asgrym!
Ja är man naiv och 19 så är man...

Aji Enrico
Moderator

Inläggav Aji Enrico » 2006-jul-10 10:36

Helt underbart tänkt, Gustavs måleri shop =)

Nästa steg är att lära sig måla som Linda Bergkvist... =)

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Inläggav Dile » 2006-jul-10 10:43

patrick: hahaa, tack ;) nej, inte vissa något jag redan vissat, dom får besöka
ritbräde tråden >__>

ohhhhh, det finns ingen smileys i hela världen som kännetecknar
vad jag kände när jag läste det där :D
Animate:
Dile goes 2D!

Gustav Göransson
Moderator
Kontakt:

Inläggav Gustav Göransson » 2006-jul-10 11:03

Dile skrev:

ohhhhh, det finns ingen smileys i hela världen som kännetecknar
vad jag kände när jag läste det där :D

Hehe, tycker vi lägger oss på en rimlig nivå...

Som sagt, Patrik, Dile och ni andra börja posta lite i den här tråden så vi får lite fart (annars kommer läder piskan fram) ;D Behöver inte vara nått seriöst, bara spara olika stadier nästa gång ni gör något eller skriv nått kort om hur ni gör på någon bild ni gjort...

Om ni vill se hur riktiga proffs gör så spana in denna, ser ju så lekande lätt ut.
http://www.carloscabrera.com.ar/tutorials/

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Inläggav Dile » 2006-jul-10 11:17

jupp carlos är riktigt grym, det är rätt grymt att tänka på att han var uber noob för några år sedan :P
Animate:
Dile goes 2D!

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Inläggav Dile » 2006-jul-10 12:31

ok, jag sa ju faktiskt att jag skulle delta i denna tråd, hum, ja
jag glömde av det måste jag erkänna, men jag lekte lite
nu.

ett äpple blev det, no references, no tutorials :P

----------------------------------------
Börjar med att bara skissa upp formen, enkla former.
Bild

Sedan fastställer jag ljus och "lägger ut" grundfärgerna

Bild

Leker lite med highlights och skuggor.. (använd fan inte dodgetool om ni ska göra highlights! argh :P ELLER burn tool om ni gör skuggor! utan pensel är det som gäller!)
Använder nu också penseln med 40-70% genomskinlighet för att
lägga ut nyanserna på mina grundfärger. (color picker är ett väldigt trevligt verktyg :D )

Bild

Äpple och äpple, jag lekte lite med texturer här, ganska nöjd med
tanke på att jag som sagt inte använt referenser!
Gjorde ett nytt lager dessutom, la på lite splatter, och sedan
använde jag "Overlay" som "layermode"

Bild

Finished, och här ser ni vilka grund färger jag använde.

Bild

Tog cirka 15-20 minuter.
Animate:
Dile goes 2D!

Återgå till "Övrig konst och hantverk"