Blanka metaller

Frågor om ljussättning, rendering, texturer och material (Flamingo - Penguin - Brazil - Maxwellrender)
Nallee

Blanka metaller

Inläggav Nallee » 2006-dec-17 3:56

Jag har Flamingo när jag renderar och har ritat en silverring, men har lite problem med att få det att se snyggt ut. Materialet ter sig mest grått och trist och jag får ingen verklighetstrogen bild. Några tips på hur jag kan komma till rätta med detta? Ljussättning, bakgrund, materialval osv.
Tack på förhand David.

johan kauppi
Kontakt:

Inläggav johan kauppi » 2006-dec-21 16:16

Här är lite snabba grundtips:

I Flamingo:

1. Environment/groundfloor -börja med tex en billack, eller pearlfloor
2. Environment/ 2 colour gradient tex mörkt upptill, vitt nedtill -lek och experimentera. Eller background image/spherical (antingen 360 grader, eller bara "bakom" kameran så att endast reflektionerna syns i ringen) Nu bör du få mer kontraster i bilden
3. Välj tex silver som grundmaterial på ringen och jobba lite med inst. av reflektion och highlight
4. använd förslagsvis en spot och två globelight. dra ner hardness inst och ljusstyrkan, lek med avstånden (testa i topvy)
5. rendera med "soft shadows" ibockat

Gör gärna en komposition; duplicera ringen till flera eller lägg till en textur i grundplanet kanske? Det är viktigt att metallen får något att spegla sig i.

Återgå till "Renderings- och materialfrågor"