Kan inte använda stora bilder som textur.

mynameisoscarjo
Inlägg: 59
Blev medlem: 2009-jan-14 20:40

Kan inte använda stora bilder som textur.

Inläggav mynameisoscarjo » 2009-feb-25 12:22

Jag kan inte lägga in bilder på ett objekt större än på ungefär en halv MB, är de större än så blir det kolsvart istället för en bild när jag har agt in det på objektet.
Om bilden är på gränsen så ser man bilden ibland och det flimrar mellan svart och bilden jag vill ha.
Är det någon som har haft samma problem och kan förklara varför det blir så här?

Jag har en Imac G4 Globe med 512 MB RAM och 32 MB VRAM.

Användarvisningsbild
Insnöad
Inlägg: 322
Blev medlem: 2007-jan-27 18:49
Ort: fnv inte Göteborg

Re: Kan inte använda stora bilder som textur.

Inläggav Insnöad » 2009-feb-25 15:59

Inte särskilt hjälpsam kommentar, men jag skulle gissa på att problemet har att göra med grafikkretsen (kortet?).
Menar du att själva storleken på bilden påverkar om den syns snarare än upplösningen?
Vilken komprimering har bilden ifråga, jpg, tga, png?

Användarvisningsbild
Rickard Nilsson
Inlägg: 555
Blev medlem: 2004-jun-02 19:51
Ort: ängelholm (skåne)
Kontakt:

Re: Kan inte använda stora bilder som textur.

Inläggav Rickard Nilsson » 2009-feb-26 0:29

jag tycker att specen på datorn verkar lite för låg överlag för att köra något 3d program felfritt.
byt upp dej ett snäpp till mins 4GB i ram och grafik på minst 128MB-

det är mitt tipps..
// Rickard Nilsson
jobb http://www.comotion.se

mynameisoscarjo
Inlägg: 59
Blev medlem: 2009-jan-14 20:40

Re: Kan inte använda stora bilder som textur.

Inläggav mynameisoscarjo » 2009-feb-26 18:17

Jag är 13 år och vill gärna ha en ny dator ja, men en mac ska det vara.
Så ni tror det är datorn det är fel på?
Det är oftast jpeg-bilder.

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Inlägg: 4256
Blev medlem: 2004-jun-27 1:04
Ort: Osby - Skåne / Olofström - Blekinge
Kontakt:

Re: Kan inte använda stora bilder som textur.

Inläggav Johannes Lindqvist » 2009-feb-26 18:23

med 32 mb vram och 512 mb ram kommer man inte långt på. Du ska kunna ha alla tusentals polygoner i vyporten samtidigt som den ska ladda in ett antal texturer. Där är hela din dator förmodligen uppslukat.

Det finns flertalet program som mäter all aktivitet på både cpu, gpu och ram. Kan inte något namn till mac, men hitta ett sånt och ha igång medans du jobbar så får du en ganska tydlig bild av var det brister.
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Gustav Göransson
Moderator
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2004-jul-08 13:14
Ort: Göteborg och Finspång
Kontakt:

Re: Kan inte använda stora bilder som textur.

Inläggav Gustav Göransson » 2009-feb-26 18:47

Förmodligen grafikkortet fått nog...
Du kan prova att i slå av Minimaps och sänka GL Texture Clamp under System & OpenGL fliken i User Prefrences och se om det händer nått...

abeladam48
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-jan-09 12:27

Re: Kan inte använda stora bilder som textur.

Inläggav abeladam48 » 2013-jan-09 12:31

Är det någon som har haft samma problem och kan förklara varför det blir så här?
Menar du att själva storleken på bilden påverkar om den syns snarare än upplösningen?
Vilken komprimering har bilden ifråga, jpg, tga, png?


Återgå till "Material - Texturer - Maps"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster