Texturproblem vid export

Användarvisningsbild
Teodor
Kontakt:

Texturproblem vid export

Inläggav Teodor » 2010-aug-02 16:53

Halloj!
Det är väldans dött här på Blenderdelen av forumet... hoppas verkligen det kan bli ändring på det, annars blir jag nog tvungen att leta nya forum =(

Har i varje fall problem med att exportera en modell till 3ds och få med texturer. Modellen är ganska simpel och har en UVwrappad textur på sig. När jag exporterar modellen får den bara standardfärg utan textur. Importar jag den sen i blender igen och åter igen lägger på en textur så syns den när jag exporterar. Vad kan tänkas vara felet? Varför blir det fel vid första exporten och hur kan det bli rätt efter en import, ny texturmapp, export. =/

Mystiskt tycker jag...

Ps. jag har provat att applya alla modifiers innan exporten men utan framgång Ds.

Gustav Göransson
Moderator
Kontakt:

Re: Texturproblem vid export

Inläggav Gustav Göransson » 2010-aug-02 17:04

Inte säkert att något är fel. Kan bara så att 3ds exporten i Blender inte stödjer texturer (medan uv koordinater exporteras ok). Du kan ju prova med collada formatet och se det fungerar bättre...

Användarvisningsbild
Teodor
Kontakt:

Re: Texturproblem vid export

Inläggav Teodor » 2010-aug-02 19:47

Jodå, Blender verkar stödja export av texturer eftersom modellen blir finfin andra gången jag exporterar. Av någon anledning hänger texturen inte med vid första exportern...
Är det någonting man måste göra när man ska exportera? Baka in texturer? Spara ner UVmappen... Någonting händer ju uppenbarligen när jag exporterar första gången som gör att den importerade modellen går bra att exportera med texturer... =/

Återgå till "Material - Texturer - Maps"