Vilken teknik ska man använda?

Modelleringsrelaterade frågor. Även import och export av andra 3D-filformat.
stoneman

Vilken teknik ska man använda?

Inläggav stoneman » 2010-sep-28 21:08

Hej, tänkte modellera en testinstrument som såg kul ut, men jag får inte till det.

1. Boxmodellering
2. Hyper Nurbs
3. knife tool

Men det blir inte bra ser inte ut som den på bilden, mer som en lerklump :-(

Tacksam för tips och ideér.

Mvh

Lasse
Bilagor
screen.jpg
test.jpg
test.jpg (66.63 KiB) Visad 3831 gånger

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Re: Vilken teknik ska man använda?

Inläggav Cartesius » 2010-sep-29 0:32

Definitivt boxmodellering för en sån pryl men det är svårt att säga hur din mesh ser ut. Kan du posta wireframe utan HyperNURBS?

/Anders

stoneman

Inläggav stoneman » 2010-sep-29 9:18

Hej.

Här kommer den, hoppas att du ser det vill se :-)
Mvh

L
Bilagor
wire.jpg

stoneman

Inläggav stoneman » 2010-sep-29 9:41

Ytterligare en fråga, är det rätt att använda knife-verktyget hela tiden för att få kanter mer skarpa etc?
Det blir mycket skärningar, finns det enklare sett?
Mvh

L

Santis

Inläggav Santis » 2010-sep-29 10:49

Du ska inte ha trianglar/5-hörningar i meshen, se till att ersätta dem med 4-hörningar, och använd loopalternativet när du använder knife för skarpare kanter så du får en jämn och fin kant längst hela loopen.

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Inläggav Cartesius » 2010-sep-29 11:58

Det är helt rätt att använda knivverktyget på det sättet, det är vanligtvis så man får skarpa höen och kanter.

Som Santis säger så ska du försöka undvika n-gons och trianglar när du modellerar för HyperNURBS, och när du använder kniven så ska du så långt det går se till att snittet går runt eller igenom hela modellen.

/Anders

stoneman

Inläggav stoneman » 2010-sep-30 20:52

Hej Cartesius + alla andra :-)

Har börjat få grepp nu :-) tänkte bara fråga hur gör man för att få till upphöjningen runt displayen, har provat extrude och även bevel + subdivision men tydligen är det inte rätt spår please help me in this 3d jungle.

Mvh

Lasse

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Inläggav Cartesius » 2010-okt-01 23:38

Extrude och Inner Extrude borde väl funka, tycker jag.

/Anders

stoneman

Inläggav stoneman » 2010-okt-04 9:37

Hur gör man för att få bort denna förbannade rundhet runt displayen, jag vill att den ska vara knivskarp!!!

Hjälp mig snälla.
Bilagor
screen round.png

stoneman

Inläggav stoneman » 2010-okt-04 10:26

Jag förstår inte riktigt hur man gör för att få till detta, jag har ringat in det som jag menar och sen där den gula knappen sitter hur får man till det, jag har försökt att extrudera den men det blir inget bra, samma sak med de inringade partierna.

Det jag försöker säga är, hur gör man urfasningar för t ex knappar och dyligt utan att använda boole tekniken vilket inte är bra och tar mycket kräm från datorn om man har många.

Tacksam för svar
Mvh

L
Bilagor
screen in.jpg

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Inläggav Cartesius » 2010-okt-04 11:26

Det verkar som du valt en för svår modell. Om du inte är så erfaren modellerare så kanske du borde börja med något enkelt så du inte tappar sugen och ger upp?

I alla fall, för att skärpa till hörnen måste du lägga knivsnitt vid de röda markeringarna.

/Anders
Bilagor
screen-round.jpg

stoneman

Inläggav stoneman » 2010-okt-04 11:48

Hej och tack för svar, snabbt som vanligt. Jag har testat att snitta modellen enligt din förklaring men den vill inte riktigt skärpa till kanten. Hmm, jag börjar om från början igen så får vi se, jag kankske gjorde något fel i början:-)

Jo, det stämmer den kanske är lite för svår, och det är ju inte meningen att du och Santis ska ge mig svaren hela tiden. Jag ska läsa mina böcker och jobba med tutorials så återkommer jag.

Tack för allt.

P.S

Hur började du med 3D??

D.S

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Inläggav Cartesius » 2010-okt-04 12:03

Bäst är att börja med riktigt enkla saker som kaffekoppar, en blyertspenna eller kanske ett USB-minne. En bra idé är också att titta på och läsa så många tutorials om box-modellering och HyperNURBS/sub-division surfaces man kommer åt. Bry dig inte om de handlar om 3ds max, Lightwave eller Maya, principerna är ändå desamma: knivsnitt rakt igenom modellerna så man inte får onödigt många trianglar, fyrkantiga polygoner är att föredra, skarpa kanter uppnås genom att lägga knivsnitt tätt intill varandra, edge lopps är ovärderliga, osv.

Jag började sent 1990-tal med Bryce 3D innan jag kring sekelskiftet gick över till C4D. Satt dygnet runt de första åren och bara lekte med polygoner :)

/Anders

Användarvisningsbild
Rags
Kontakt:

Inläggav Rags » 2010-okt-04 15:52

Ooohh, det var en jobbig modell om man är ovan...
Som Anders säger - du bör få till rutan om du skär enligt hans anvisningar. En av
"hemligheterna" med kniven är att hörn/kanter blir skarpare ju närmare kanten
man är som ska påverkas. Det finns också en annan sak som kanske glöms bort i de här sammanhangen:
Välj "Live selection" dvs "pilen", välj kanter runt t.ex. ett hål (då måste du vara i läge "Edge tool")
och titta på fliken "Aktive tool". Där finns någt som kallas HyperNurbs Weights. Här kan man ange
hur mycket HyperNurbs ska påverka de valda kanterna - prova! I en gammal Maxon-tutorial för en
elkontakt modell US visar de hur man kan använda det här för att göra runda hål med skarpa kanter i HyperNurbs.
Vid närmare eftertanke borde det vara en tutorial att titta på för det här projektet. Nu har jag bara en version
av C4D som följde med Moses över Röda havet, men du borde hitta den tutorialen (himmel vilken svenska det blev
av det där...) i mappen ..\Program\MAXON\CINEMA_4D_RX\Tutorials\CINEMA 4D el.dyl. Jag har i vilket fall som
helst en PDF där som beskriver tekniken för de olika typerna av tutorial + filer med exempel. Kolla där!

Personligen skulle jag nog göra den här grejen i lösa delar, det ger mindre problem med knappar, rutor etc.
Och ja, jag skulle köra box-modelling.

//Ragge

teichu

Inläggav teichu » 2018-aug-03 12:28

Extrude och Inner Extrude borde väl funka, tycker jag.

/Anders

________________________________________________________________________________________________________________
平行軸ギヤードモータ|クローズドループステッピングモータ

Återgå till "Modellering"