Zombie - hjälp med workflow

Macko-San

Zombie - hjälp med workflow

Inläggav Macko-San » 2012-aug-03 12:22

Hej

Jag är nybörjare vad gäller Zbrush och rätt oerfaren av karaktärsmodellering överlag.

Jag har arbetat med en zombie ett tag och lärt mig Zbrush under processens gång. Jag brukar ha svårt att hålla intressest uppe om det uppstår alltför många tekniska problem, så jag hoppas få lite hjälp med att göra saker i rätt ordning och på rätt sätt så jag får fram en modell jag kan animera och göra nånting kul med.

Jag antar att det inte skulle skada om är lite mer mer högupplöst än entypisk spelkaraktär och jag siktar på att kunna göra någon slags mer hires rendering?

Jag har skapat ett grundmesh i 3dsmax som jag skulpterat och lagt till mer detaljer i i Zbrush. Jag har också börjat måla en textur i Zbrush. Alla detaljer, övergripande former, rynkor och porer etc, är alla skulpterade och inte i separata lager, så jag antar att jag lika gärna kan börja om?

Är min grundmesh för detaljerad med alltför ojämt fördelade polygoner? Öronen till exempel är modellerade i max. Har jag för många polygoner runt ögonen? Finns det några andra problem med meshet?

Vad ska jag göra efter mitt grundmesh är bra och jag har importerat det i Zbrush? Ska jag skulptera till formerna mer och använda nått mesh med medium upplösning från zbrush som mitt mesh för animation i maxt?

Bör jag kombinera displace, normal och bump maps? Jag tänkte mig displace för mer övergripande former, normal maps för finare detaljer så som rynkor och veck och bump maps för detaljer som porer och sånt?

All hjälp uppskattas!
Bilagor
zombie-wire.jpg
zombie-wire.jpg (81.04 KiB) Visad 2507 gånger
zombie-closeup-WIP.jpg
zombie-closeup-WIP.jpg (83.02 KiB) Visad 2507 gånger

Santis

Re: Zombie - hjälp med workflow

Inläggav Santis » 2012-aug-03 13:49

Angående polygonfördelningen så märker du ju det själv. Detaljerna ska hållas uppe, och meshen ska allt som allt inte bli för tung för det endamål den ska användas.
Och mappandet låter det som att du har koll på :)
Förlåt för kort svar, men hade lite brått.

Återgå till "ZBrush"