Forskning om realistic texturering

Prat om filmer, effekter, animationer, allmänna 3D-länkar, mm.
suberg

Forskning om realistic texturering

Inläggav suberg » 2012-sep-10 11:45

Hej! Jag skriver en uppsats om realistic texturing för 3d games. Jag vill fokusera på problem som en artist vid realistic texturering från point of view av marknad produktion.

Vad bemöter en artist vid realistic texturering? Hur mycket tid kan det sparas om texturering behöver inte vara så realistic? Påverkar det kostnaderna?

Som producent så måste det finnas diskussion om det. Vad tror ni är det?

Vilken är bästa program att realistic texturera med?

Tack på förhand för att skriva era erfarenheter. Jag kommer att bifoga dina svar i min research, är ni min proffs referens.

Mvh/Suberg

Användarvisningsbild
jojomondag
Kontakt:

Re: Forskning om realistic texturering

Inläggav jojomondag » 2012-sep-11 9:05

Vet inte om du kommer få tillräckligt med svar här, då aktiviteten på forumet går upp och ner och ofta är rätt låg. Kan vara bättre att försöka detta på större forum som www.cgtalk.com eller www.3dtotal.com då det finns en bredare och mer aktiv användar bas där. Men för att inte vara en av dem som inte gör något får jag väl dela med mig av min syn på det hela haha :P.
Min erfarenhet om allt jobb inom 3d är tid, kostnad och kvalitet. är att du bara kan få 2 av de ovanstående och därmed måste offra den tredje. Vilket som är det bästa programmet för att texturera med tror jag inte finns, då varje artist arbetar olika vi är ju trots allt människor inte robotar. Och där med hittar verktyg som passar oss och där vi med tid och erfarenhet lär oss hantera dessa verktyg som passar oss. Klart det finns verktyg som arbetar snabbare än andra men de har ofta andra nackdelar. Jag själv använder photoshop och är väldigt nöjd med detta och polypaint i Zbrush. Finns enligt mig inget bästa program så skulle inte stirra mig blind på det. Hur mycket tid som kan sparas om texturering inte behöver vara så realistisk är en svår fråga beror på många olika faktorer. Är du producent?

Ditt inlägg väcker en del frågor men du får nog ge lite mer info för att få mer och bra svar. Men jag hoppas att disskussionen är igång.
What we do in life echoes in eternity.

www.josefnobach.se

suberg

Inläggav suberg » 2012-sep-11 9:54

Tack för rådet och svar! Det är ju en hel del fråga. Själv texturerar jag med 3d max som jag har stor problem när det gäller organiska material. Mest handlar det om erfarenhet och det gäller också att man ska lägga tid lång tid att prova eftersom möjligheterna är endless!

Mitt syfte är att kunna veta vad tänker artister som jobbar med 3D. producenters vill spara tid och pengar och artister vill ha tid för att kreera! Så är det! Texturering verkar ta lika lång tid som "skulptering" om inte längre. Och om kraven är realistic look är det ännu längre tid förutom rendering process... Så texturering är ett viktigt ämne som måste diskuteras.

När en projekt planeras kostnaderna för 3D modellering är ju beräknad och beställare har redan betalade mycket pengar. Därför tänker jag om producenter som ska kunna ha tänkt på kvalitet precis som tanken om kostnad och tid. "You can't rush the artist" gäller inte i tuffa marknader. Så arbetet ska vara deep and sharp för att spara tid och pengar.

Själv lägger jag väldigt lång tid för att utföra en liten metall texture! Jag är hopplös i marknaden i detta fall trots att jag är supersnabb med modellering! Processen gäller inte bara att välja material. Det är material, UV, rendering och efterbearbetning (missade jag något?). Och varje fas måste man rendera och se resultatet (tid)... Om bilden ska vara realistic så är det ännu mera arbete.

Eftersom realistic image är efterfrågad, vad kan vara en bra förslag för att förbättra texturering process? Det är vad min uppsats handlar om.

Jag är student =)

Användarvisningsbild
Michael Blackshore
Kontakt:

Inläggav Michael Blackshore » 2013-aug-03 2:28

Du kanske borde kontakta Scott Homer om han svarar.
http://scotthomer.co.uk/

Bild
Han är en känd enviroment artist. Ovan är en cryengine tolkning på Bioshock 2 (orginalet var gjort i unreal 3 tror jag)

Återgå till "Film, Animationer och allmänt om 3D"