Smidig Todo-manager för Maya

Användarvisningsbild
MaChin
Inlägg: 93
Blev medlem: 2005-sep-07 8:07
Ort: London
Kontakt:

Smidig Todo-manager för Maya

Inläggav MaChin » 2012-sep-13 2:20

Hej alla!

Ville dela ett skript ett litet enkelt skript som jag gjort.
Det skapar ett interface där du kan skriva upp saker som du behöver göra i din scen. Fördelen är sedan att detta sparas i scenen och kan enkelt komma tillbaka till.

Ge gärna betyg på creativecrash om vad ni tycker:)

Ladda ner här:
http://www.creativecrash.com/maya/downl ... t-for-maya

Bild

Tack för mig!
Besök gärna min hemsida: http://www.dynamicart.se/

Användarvisningsbild
kkolompar
Inlägg: 324
Blev medlem: 2008-feb-02 19:14
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Smidig Todo-manager för Maya

Inläggav kkolompar » 2012-okt-11 20:17

coolt. Ska använda det i mitt projekt. En grej som vore cool är om man kunde "customiza":) fälten!

Användarvisningsbild
MaChin
Inlägg: 93
Blev medlem: 2005-sep-07 8:07
Ort: London
Kontakt:

Re: Smidig Todo-manager för Maya

Inläggav MaChin » 2013-jun-25 11:49

Hej igen. sent svar men bättre sent än aldrig:P
Kan du specifisera lite mer vad du menar?

-M
Besök gärna min hemsida: http://www.dynamicart.se/

Användarvisningsbild
kkolompar
Inlägg: 324
Blev medlem: 2008-feb-02 19:14
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Smidig Todo-manager för Maya

Inläggav kkolompar » 2013-jun-25 14:05

MaChin skrev:Hej igen. sent svar men bättre sent än aldrig:P
Kan du specifisera lite mer vad du menar?

-M

Hej:)
Nej, nu såg jag vad ditt skript gjorde. Det var precis det jag hade tänkt mig. Mycket användbar och bra.

Har också en idé för ett litet skript. Skriptet går ut på att göra en cirkel i mitten av en polygon. Har bara gjort ett par program i C++ men det var typ 13 år sedan. Har sett en video om hur man kan göra ett hål i Maya men det är många moment som ska till. Jag har hört att man kan kalla på funktioner man gör i Maya, men detta är bara på ide nivå.

Användarvisningsbild
MaChin
Inlägg: 93
Blev medlem: 2005-sep-07 8:07
Ort: London
Kontakt:

Re: Smidig Todo-manager för Maya

Inläggav MaChin » 2013-jul-03 0:21

Låter intressant, du menar alltså att "klippa ut" ett hål i själva meshen beroende på storleken på objektet?
Kollar du upp grundkommandona för mel kan du alltid använda "xform" för att hitta ett objekt mitt. http://download.autodesk.com/global/doc ... xform.html
Besök gärna min hemsida: http://www.dynamicart.se/

Användarvisningsbild
kkolompar
Inlägg: 324
Blev medlem: 2008-feb-02 19:14
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Smidig Todo-manager för Maya

Inläggav kkolompar » 2013-jul-03 21:02

Hej!

Ja, jag tänkte att om du markerar en vertice så kan du kalla på kommandot från din shelf och så skapar den ett hål där verticen är i centrum av det. En annan version kunde till exempel vara att du markerar en polygon och skriptet skapar ett hål i mitten av den och kopplar fyra edges som går från cirkeln till de fyra närliggande vertisarna. Om jag ska vara ärlig vet jag verkligen inte än hur jag ska tillväga men en bra ide är kanske att skriva ner alla funktioner som ska hända och sen pussla ihop det till ett skript.

Varför vill jag göra detta?

Jag har precis börjat lära mig Maya och just nu håller jag på med hard edge modeling och det är ofta man vill skapa hål i olika delar av geometrin.Jg tror många andra skulle kanske tycka den var användbar. Booleans är lite väl ostadiga om man har mer invecklade objekt och de andra sätten är otympliga. Hoppas jag kan göra detta.

Xform verkar vara en nyttig funktion. SKa komma ihåg det:)

Användarvisningsbild
kkolompar
Inlägg: 324
Blev medlem: 2008-feb-02 19:14
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Smidig Todo-manager för Maya

Inläggav kkolompar » 2013-jul-05 13:09

Hej, jag hittade ett sånt skript på creative crash!

http://www.creativecrash.com/maya/scrip ... -generator

Undrar om det funkar till senaste Maya...

Såg ditt galleri! Super:)


Återgå till "Mel/Python-script"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster