stor ljussättning samt justering av objekt

Avdelning för frågor om rendering och ljussättning i C4D.
Osvaldinho

stor ljussättning samt justering av objekt

Inläggav Osvaldinho » 2012-okt-21 11:17

Hej!

Jag är ganska ny på C4D, jobbar egentligen med förpackningsdesign, logotyper m.m.
Nu har jag fått chansen att jobba med kunder utomlands, då är det inte lika lätt att visa upp material.
Så då kom jag på att visualisera det genom C4D, har fuskat lite med att köpa in Greyscale Gorilla Light Kit
och i det här fallet fungerar det alldeles utmärkt.

cups2.jpg

MEN

Jag skulle också vilja göra små filmsnuttar, jag har löst kameradelen men det som är problemet är ljussättningen.
Då skulle jag vilja ha en mer neutralt ljus, så att jag kan använda kameran från alla vinklar.
Hittade ett bra exempel på det ljus jag försöker åstadkomma, se från 14 sek. och framåt:

Några tips?

Sen har jag ett annat lite problem. Jag har locket och själva koppen i en null, hur gör jag för att aligna själva objektet med
golvet så att säga? Får inte liksom inte dem att ligga rätt på planet... hur ändrar jag noden för själva nullen så att jag kan lägga den rätt mot golvet?

Tack för hjälpen i förhand, jag har läst igenom många trådar och lärt mig MASSOR! :)

Mvh/Osvaldinho

danielenervald

Re: stor ljussättning samt justering av objekt

Inläggav danielenervald » 2013-jan-10 0:38

När det gäller den stora ljussättningen så skulle jag rekommendera att jobba skalenligt sedan aktivera GI med secondary bounces (med en snygg HDR i sky:en). Om du vill ha ett riktat ljus också sätt in en stor AREAlight från sidan och tänk skalenligt! ligger "fönstret" eller "bouncern" verkligen 50cm ifrån objektet eller kanske snarare 2 meter?!
Att sätta upp en vägg som ljuset studsar i och balaserar upp skuggsidan på kopparna kan också vara en lösning för att få ett fyllnadsljus.

Om du vill placera muggen i bordet till 100% så brukar jag lägga en rigid body tag på objektet trycka på play och låta objektet "landa själv" på bordet när den står still så kan du stoppa uppspelningen och kasta taggen.

Maya, Vray, photoshop, after effects

Senaque

Inläggav Senaque » 2013-feb-25 1:26

Tack för alla tips, det där med rigid body var lika enkelt som briljant. eller ja, har bara broadcast versionen så det fick bli en cloner.
Jobbar sakta men säkert upp kunskaperna, det är så mycket att ta in.

Här är iaf ett litet exempel:
Bilagor
slide1.jpg

lian

Inläggav lian » 2013-apr-08 11:12

Finns även en otroligt smidig plug in ( Drop to floor ) på www.kuroyumes-developmentzone.com som får objektets nedersta del att hamna på golvnivå, y 0...

Återgå till "Rendering och ljussättning"