Gammal textur vill inte försvinna

Allmänt om material, texturering och maps-bilder.
Jimpa

Gammal textur vill inte försvinna

Inläggav Jimpa » 2014-jan-23 9:12

Hej!

När jag arkiverar en modell, skapad i 3ds Max 2013 och även använd i 2014, som innehåller 3 maps (Diffuse, Bump och Specular i 4096x4096) så får jag likt förbaskat med en äldre textur (2048x2048), trots att jag resettat hela materialeditorn (flera gånger). Jag kan inte finna den där extra texturen någon annan stans än när jag arkiverar. Hur tusan kommer jag åt detta - måste få bort den för att sänka storleken på filen. Jag har även provat Strip all paths och tagit kopior på modellen men icke.
Snälla någon - Hjälp!

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Re: Gammal textur vill inte försvinna

Inläggav Johannes Lindqvist » 2014-jan-23 11:09

Förstod inte riktigt exakt vad problemet är men ibland får man texturer som följer med länkad i scenen trots att den inte används i ett material. Finns script att hitta för att lösa det, men vad jag brukar göra är bara att öppna asset trackern (Shift + T) och länka om den texturen till en 1x1 pixel stor bild så tar den åtminståne ingen plats samt maxen kommer sluta gnälla över att den saknar texturer.

Antagligen inte samma problem som du upplever, men lösningen kanske funkar?
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Jimpa

Inläggav Jimpa » 2014-jan-23 13:08

Hej Johannes och tack!
Ja, just så - textur som följer med länkad trots att den inte används i scenen!
Bra förslag med 1x1 pxl, men jag måste få bort den helt! Kan du möjligtvis erinra dig vad ett sådant här rens-script kan tänkas heta, eller var man finner ett sådant, ja vad som bara det kan leda mig på rätt väg...

Mvh

momal12

Inläggav momal12 » 2014-aug-27 6:39

Jag har kompilerat ihop en egen ior lista, vissa duplikater finns där pga att jag inte har städat i listan men här är den iaf om ni har någon nytta av den.. :)
You can get score E20-517 dumps in wikipedia exam using EMC and test king which are prepared by top certified professionals, New York University wireless training; both are ICMA in their nature.

Återgå till "Material - Texturer - Maps"