Nybörjare, behöver feedback

Om diverse 3D-modelleringsprogram och tekniker för 3D-printing och rapid prototyping.
Hellspawned
Kontakt:

Nybörjare, behöver feedback

Inläggav Hellspawned » 2014-dec-08 3:17

Tjenare!

Jag har det senaste dygnet suttit och pillat med den här (obj-format, delvis med en sammanfogad modell och delvis med alla bitar utspridda: http://www.filedropper.com/lifecounterwipexport (OBJ-format för att göra den så tillgänglig som möjligt).

Det är en livräknare till Magic the Gathering. Då jag är en idog spelare likväl som amatördesigner, och är urless på att hålla på och fippla med tärningar eller papper och penna för att markera liv i spelet så tänkte jag att: Varför inte designa en egen mätare, en som gör sånt helt onödigt? Och förutom så är det kul att ha en unik life counter att plocka fram när man sitter på den lokala spelbutiken och spelar, någonting som drar blickar till mig så att säga.

Tanken är att när designen är klar skicka iväg den till något företag för att få den printad, då jag varken äger en printer själv eller känner någon som äger en. Tips på företag som tar såna här strö-hobby-projekt skulle uppskattas, om ni råkar vet några.

Nu, till noob-frågorna:

Först och främst, är meshen tät nog (eller för tät?) för att köras i en 3d-printer?
Kommer den att sitta ihop ordentligt (tänker främst på de lego-technic-liknande pluggarna) och hålla för användning?
Är detaljerna stora nog för att kommersiella 3d-printers ska kunna printa dem? Jag gjorde modellen i skalan 1 unit = 1 cm.
Hur bör man arrangera bitarna i sin slutliga scen, eller spelar det ingen roll?
Finns det 3d-printers som skriver i mer intressanta material än bara enfärgad plast. Tänker på spräcklig färg, med metallic-flagor i osv.

Vidare så har jag funderat på att lägga till en detalj så att räkneverksringarna så att säga klickar på plats, istället för att snurra fritt (och därmed kunna hamna på trekvart), och jag funderar så klart på vad som skulle kunna vara bra lösningar för det. Jag har ett par skissartade idéer, men jag behöver verkligen feedback på den här biten.

Första idén är att ha sfäriska utbuktningar på axeln i mitten, och så relativt tunna flänsar på insidan av ringarna, så att de knäpper på plats och måste tvingas över dessa utbuktningar för att kunna roteras. Det jag inte är säker på är: Materialen som finns tillgängliga för 3d-printing, är de flexibla och starka nog för en sådan mekanism, eller skulle flänsarna bara brytas av i tid och otid?

Andra idén är att ha en slags kuggformation med trekantiga tänder på den vertikala biten i mitten på innerradien på ringen, och sen motsvarande invers på den vertikala biten på axeln. Inga stora tänder, bara tillräckligt för att ringarna ska "klicka" på plats, så att säga. Detta skulle dock kräva att pluggarna som håller ihop det hela klarar av att flexa lite grann under användning, då man skulle vara tvungen att tvinga dem att åka ut en bit ur helt intryckt läge när man skulle byta nummer på endera ringen.

Eller är det kanske onödigt? Har materialen så pass mycket friktion per standard att det skulle vara helt onödigt att ha en sån finess?

Slutligen funderar jag också på: I den mån det inte går att printa i annat än enfärgad plast, finns det några firmor som sysslar med alternativa tillverkningsmetoder (plastgjutning, t.ex.) som är tillgängliga och anpassade (speciellt kostnads-vis) för hobby-projekt?

Och tack på förhand för feedbacken jag hoppas att jag kommer kunna få! :)
When life gives you lemons... BLOOD FOR THE BLOOD GOD!!!

Användarvisningsbild
arockStone

Re: Nybörjare, behöver feedback

Inläggav arockStone » 2014-dec-08 22:05

Jag importerade filen till Cura (ett av dom program som kan generera gcode för 3d-skrivare)
Det var inga problem att importera men det blev väldigt små objekt. Så om du ska ha räknaren så liten så måste du ha en skrivare som kan skriva med väldigt fin upplösning.
Kolla in shapeways.com , dom är överlägset störst på att skriva ut åt privatpersoner.
Där finns det ett 30 tal olika material , till olika priser såklart. Men jag tror inte det kostar många kronor med små objekt, även om dom använder proffsskrivare.

wilnix

Inläggav wilnix » 2014-dec-09 10:25

Tips om 3D akuten som skriver ut här i Sverige. Bara att ladda upp 3D modellen och få den utskriven.
http://3dakuten.nu/

Hellspawned
Kontakt:

Inläggav Hellspawned » 2014-dec-09 11:52

Ja, alltså, jag räknade med att räknaren ska vara 6 cm bred och 7 cm hög/djup. Men jag ska testa cura, tack för tipset!
When life gives you lemons... BLOOD FOR THE BLOOD GOD!!!

e.lundgren

Inläggav e.lundgren » 2015-mar-02 13:54

Jag skulle också rekommendera http://3dakuten.nu/. De skriver ut snabbt, med bra kvalité och de är dessutom väldigt trevliga!

Återgå till "3D-modellering för 3D-printing"