Två frågor

Sjublom

Två frågor

Inläggav Sjublom » 2015-mar-01 17:44

Hejsan

Har två frågor angående rendering i Maya 2015

första frågan är om det finns något sätt att rendera "i bakgrunden" och använda lite mindre datakraft, jag har inget emot att det tar längre tid.

Det andra är att jag har problem med batch rendering, får upp felmeddelandet med att maya inte kan skapa en port för detta...

Jag ber om ursäkt om detta redan finns i forumet och tack på förhand för svar!

Sjublom

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Re: Två frågor

Inläggav Undersky » 2015-mar-02 16:04

Sjublom skrev:Hejsan

Har två frågor angående rendering i Maya 2015

första frågan är om det finns något sätt att rendera "i bakgrunden" och använda lite mindre datakraft, jag har inget emot att det tar längre tid.

Det andra är att jag har problem med batch rendering, får upp felmeddelandet med att maya inte kan skapa en port för detta...

Jag ber om ursäkt om detta redan finns i forumet och tack på förhand för svar!

Sjublom

Rendering i bakgrunden är just Batch render. Då startas en ny process (beroende på vilken renderare du använder dock) som jag tror sätter sig själv på low priority. Annars kan du alltid sätta prioritet själv på processer. In i Task Manager / Details och högerklicka på processen (Maya.exe) och välj Set Priority. Du kan även bestämma hur många kärnor som ska tilldelas genom Set Affinity.

Om du använder mental ray så vette fan om du kan göra något åt det ändå =P Kommer ihåg att det helt tog över all processorkraft trots att den stod på Low. Äckliga mental ray =)

Angående att det inte går att skapa en port... kan ha något att göra med brandväggen kanske? Kommer ihåg att jag har fått det problemet förut, men det har varit när jag vill köra flera instanser av Maya.

Återgå till "Rendering"