Rendera och spara olika kameravinklar

Allmänt om ljussättnings- och renderingsteknik. Här kan du ställa frågor om alla tänkbara renderare till Max (Scanline, Light Tracer, Radiosity, Mental Ray, finalRender, V-Ray, MaxwellRender, Brazil, mm).
Dajymo

Rendera och spara olika kameravinklar

Inläggav Dajymo » 2015-sep-12 2:59

Hej, jag har nu skapat en scene med olika produkter som skall renderas ur olika vinklar.
Jag skulle vilja rigga upp flera kameror på dom vinklarna jag vill rendera och spara.

Hur gör jag för att spara och rendera flera kameravinklar till separata stillbilder till exempelvis jpg.

Alternativ 2
Skulle jag kunna rendera flera vinklar med 1 kamera genom att vrida objektet till olika perspektiv.
Exempelvis framifrån, vridning 90grader, vridning 180grader.

Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta.

wilnix

Re: Rendera och spara olika kameravinklar

Inläggav wilnix » 2015-sep-14 8:39

Vilket program använder du?

Jag använder Blender och i det programmet så skulle jag animera kameran (och eventuellt ljust om det skulle behövas)
och göra följande:
ruta 1 - kamera position 1
ruta 2 - kamera position 2

I node editorn så skulle jag sedan bara spara ut bilderna till det format som man vill ha.
Sedan så är det bara att trycka rendera animation som då stegar igenom respektive ruta och rendera fram de olika bildvinklaran och sparar ned det som jpg

//W

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Re: Rendera och spara olika kameravinklar

Inläggav petere » 2015-okt-09 15:46

Hej,

Du kan använda ett subsystem som heter "Video Post" där kan du sätta upp vilka kameror som ska renderas och hur de ska sparas. Sen när du vill rendera din produkt, så renderar du din video post queue. Och får allt paketerat på det sätt du vill.

Har för mig du kan skriva script i din VP-queue också, om du t.ex. vill avsluta med att fixa ett zip-arkiv av alla bilderna med datum och grejer.

-P
“Indeed rays, properly expressed, are not colored.” Design Police!

Återgå till "Rendering - Ljussättning"