Att förena en Torus med en cylinder med union

Animatören

Att förena en Torus med en cylinder med union

Inläggav Animatören » 2016-mar-30 19:03

Jag har nu kommit en bit och har nu kommit in i Blender programmet. Jag använder "Dimensions" där jag tänker att den enheten är i mm (millimeter) även om det inte står i text. Tycker de funkar. Om då låter tokigt får ni komma med förslag.
Jag har tänk bygga upp en värld i LEGO. Nu har jag kommit till Basplattan. Den platta som många LEGO-byggnader brukar ha som bas.
På under sidan av en byggplatta finns de hål som utgör knopparnas avigsida. Ett hål vars kanten är rundade, (inte så skarpa kanter som på en vanlig lego kloss typ 2x2 platta).
Jag tänkte förena en torus med en cylinder och utnytja insidan av torusen och på så sätt få denna rundade kant.

Det är ingen viktig detalj efter som den kommer att vara vänd mot marken, alltså inte något som kommer att synas. De som händer är att de inte går att förena med union
Jag gör så att markera Cylindern och hämtar torusen som jag har sparat den i rätt mått jag hämtar den genom Append. De brukar funka.
När Torusen är på plats kan de hända att jag måste justera så torusen kommer på rätt plats i cylindern. Cylinder och Torus ska överlappa varann. Därefter märker jag cylindern går in på Add Modifier där jag väljer Boolean. Sedan går jag in under object där jag väljer mot vilket objekt jag ska förena min cylinder. Om de funkar som ska ska brukar de hända grejer med cylindern. Där efter kan man välja hur jag vill för ena Cylinderna och torusen. jag vill skala av så att cylindern gör ett av tryck i torusen
Här kan de hända att de stöter på ett problem. Den vill inte alltid förenas som de ska. Vad gör jag för fel. Eller kan man bara göra ett vist antal unions föreninger. kan någon reda ut? fråga om ni inte förstår min kråkfötter.

Ola Sikström
Kontakt:

Re: Att förena en Torus med en cylinder med union

Inläggav Ola Sikström » 2016-jun-02 11:15

Något sent svar, men den bästa funktionen för att runda av en cylinder är bevel. https://www.blender.org/manual/modeling ... bevel.html

Jag tror inte du kan runda av kanten på en cylinder genom att bara göra en boolean mellan cylindern och en torus. Booleans har sina fördelar, men de är lätta att missbruka. Många gånger skapar de geometri som är svår att hantera, vilket gör att man måste manuellt gå in och städa upp modellen i efterhand.

Lägg gärna upp en bild nästa gång du frågar. Då blir det lättare att förstå vad det är du försöker göra.

Återgå till "Allmänt om Blender"