Reklamfilm visas idag på i princip alla kommersiella Tv-kanaler. Detta är ett utmärkt sätt för företag att nå ut med sitt budskap till allmänheten. När man ska göra en riktigt bra reklamfilm finns det en del att tänka på. Framförallt vilken målgrupp reklamen ska rikta sig till men också hur företaget vill framstå.

Reklam började en gång i tiden att visas på bio men har idag tågat in som en stor del av människors vardag. Det är ett väldigt effektivt sätt att nå ut på och används av många företag idag. Hur mycket man ska satsa på sina reklamfilmer är upp till varje företag och skiljer sig enormt. De dyraste reklamerna är de som går i USA under Super Bowl och kostar över 10 miljoner dollar. Dessa reklamer får oftast ett ofantligt genomslag och flera reklamer kommer många ihåg än idag, som till exempel Cindy Crawfords reklam för Pepsi.

Vad krävs för att en reklamfilm ska klassas som bra?

reklamfilm TVVill man vara säker på att få till en reklamfilm som går hem kan man anlita ett produktionsbolag. Produktionsbolaget Bsmart har gjort flera minnesvärda reklamfilmer i Sverige, ett exempel är reklamfilmerna för Comviq där man får följa kioskägare Karim och polisen Christer på deras äventyr. Dessa reklamfilmer har blivit omåttligt populära och har gått på TV sedan 2012. För att en reklam ska klassas som riktigt bra finns det en del punkter den bör sträva efter att uppnå:

  • Intryck. Om en reklamfilm väcker känslor hos tittarna är man på god väg mot en bra reklam.
  • Uppmärksamhet. Många håller på med annat i reklampauserna, därför är det viktigt med en reklam som väcker uppmärksamhet så att folk tittar.
  • Minnesvärd. För att reklamen ska leda till varumärkeskännedom eller framtida köp behöver det vara en reklamfilm som man kommer ihåg.
  • Underhållande. En reklam som är underhållande blir oftast lättare att komma ihåg.

Produktionsbolagen har koll på vad som krävs för att uppnå alla punkter för att få till den bästa reklamen för just ditt företag. De har även koll på de regler som finns när det kommer till reklam och marknadsföring.

 

 

 

 

Stäng meny